De top vijf prioriteiten van accountantskantoren

17 maart 2020 Consultancy.nl

Het beter bedienen van klanten en verbeteren van hun customer experience vormt dit jaar de belangrijkste prioriteit voor accountantskantoren. Dat blijkt uit onderzoek van Exact.

De softwareleverancier vroeg professionals van meer dan 250 accountants- en administratiekantoren naar hun belangrijkste aandachtsgebieden voor 2020. Vandaag de dag volgen veranderingen elkaar in een rap tempo op is het toezicht op de dienstverlening van accountancykantoren scherper dan ooit tevoren.

Het is dan ook weinig verrassend dat het verhogen van de klanttevredenheid wordt aangemerkt als belangrijkste factor. “De accountancysector wordt genoodzaakt om steeds meer in te spelen op de behoeften van de klant, vandaar dat de klanttevredenheid op nummer één staat”, zegt Erik Ledeboer van Exact.
 

Bestaande diensten verbeteren

Er zijn voor accountantskantoren verschillende mogelijkheden om de klanttevredenheid te verhogen. Centraal staat in elk geval het verbeteren van de bestaande dienstverlening, bijvoorbeeld door proposities aan te scherpen of digitale tools toe te voegen waarmee de toegevoegde waarde van de dienstverlening hoger wordt.

De top vijf prioriteiten van accountantskantoren

Een andere veel gehanteerde aanpak is het verbreden van het dienstenaanbod. Zo worden kantoren niet alleen de accountant van een klant, maar fungeren ze ook als adviseur op een bepaald gebied. Denk hierbij aan advies bij fiscale vraagstukken, fusies & overnames, familieoverdrachten or het aanvragen van subsidies.

De tweede en derde meest genoemde prioriteiten voor accountants zijn respectievelijk het automatiseren van de kantoorprocessen (43%) en het digitaliseren van klantendossiers (27%). Volgens Ledeboer tonen deze twee factoren nogmaals duidelijk het belang van klanttevredenheid aan: “Ook bij prioriteiten in automatisering zie je dat klanttevredenheid de boventoon voert. Dat is logisch want als de aanlevering en verwerking van administraties is gedigitaliseerd, ontstaat tijd en ruimte om nog meer klanten te bedienen en hen te voorzien van advies gebaseerd op data.” 

Digitaliseren

Als het gaat om prioriteiten in automatisering, geeft 83% van de respondenten aan dat ze de aanlevering van bonnen en facturen door klanten als eerste willen digitaliseren. Op plaats twee staat het volledig automatiseren van verwerkingsprocessen via ‘robotic accounting’/’no hands accounting’. Iets meer dan de helft (58%) ziet dit als belangrijk automatiseringsvraagstuk dit jaar, gevolgd door een eigen kantoor-app voor klanten, inclusief KPI-dashboard (44%).

Wanneer de vijf genoemde prioriteiten worden vergeleken met die van twee jaar geleden, dan valt op dat het voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving in de pikorde aanzienlijk is gedaald. Dit komt volgens de onderzoekers niet zozeer doordat het onderwerp minder belangrijk is geworden, maar juist doordat het belang van de klant centraal stellen en digitalisering zo sterk is toegenomen.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup