Adviesbureau begeleidt conceptontwikkeling van Songfestival

13 september 2019 Consultancy.nl

Na veertig jaar wachten, mag Nederland in 2020 weer het Songfestival organiseren. Inmiddels is bekend dat deze editie zal plaatsvinden in Rotterdam. Omdat het team van producenten met dit Songfestival een verbeterslag wil realiseren ten opzichte van voorgaande edities, werd adviesbureau Fronteer ingeschakeld om het creatieve conceptontwikkelproces te begeleiden. 

Het Eurovisiesongfestival, dat in 1956 voor het eerst werd gehouden, was tot vorig jaar vier keer gewonnen door Nederland. Hierdoor heeft het evenement al verschillende keren in ons land plaatsgevonden. Dankzij Duncan Laurence, die de 2019-editie van het event op zijn naam schreef met het liedje ‘Arcade’, mag Nederland komend jaar voor de vijfde keer in de geschiedenis het Songfestival organiseren. Inmiddels is Rotterdam benoemd tot gaststad en zal de Europese liedjeswedstrijd plaatsvinden in evenementhal Ahoy.

Adviesbureau begeleidt conceptontwikkeling van Songfestival 2020

Het aankomende Songfestival moet een versie worden waar Nederland zich in herkent en die Europa verrast, zo stellen de organisatoren. Om die reden werd besloten om het concept van de 2020-editie te ontwikkelen in co-creatie met honderd Nederlanders. Om dit proces in goede banen te leiden, schakelde de organisatie strategieadviesbureau Fronteer in, dat gespecialiseerd is op het gebied van innovatie, co-creatie en merkontwikkeling.

Leonie van Mierlo, die als projectleider betrokken is bij de conceptontwikkeling van het Songfestival in ons land, is sinds 2015 actief als strateeg bij Fronteer en legt uit wat het voordeel is van de gekozen insteek: “De kracht van co-creatie is om mensen uit verschillende industrieën, in dit geval binnen maar vooral ook buiten de televisiewereld, samen te brengen. In co-creatie vanuit verschillende lenzen ontstaat de magie. Die input gebruiken wij om een aansprekend advies te ontwikkelen.”

Na het organiseren van een purpose-workshop om de scope van de uitdaging scherp te krijgen, ging Fronteer aan de slag met honderd Nederlanders die zullen meedoen aan het co-creatieproject, die ook wel bekend staan als de ‘Magic 100’. Enkele namen die tot deze groep behoren zijn Sjoerd Raaijmakers (Vice NL), Karin Swerink (LINDA), Anna Nooshin (influencer), Frits Huffnagel (Castro Communicatie), Kim Putters (Sociaal Cultureel Planbureau), Howard Komproe (Cabaretier), Alexander Klöpping (Blendle) en Emma Wortelboer (Yung DWDD). 

Daarnaast werden er verschillende onbekende Nederlanders betrokken bij het project door middel van straatinterviews. De BN’ers – veelal sleutelfiguren uit Nederlandse de muziek- en cultuursector, politiek, mode en media – zijn onder meer telefonisch geïnterviewd. Verder zijn er verschillende co-creatie workshops georganiseerd waar onder meer experts en thought leaders bijeenkwamen om te spreken over relevante format-onderdelen. De ‘Magic 100’ werd onder andere gevraagd mee te denken over hoe het Songfestival aantrekkelijker, positiever en inclusiever kan worden georganiseerd. 

Op dit moment legt Fronteer de laatste hand aan de conceptontwikkeling van het Songfestival 2020. Het team van producenten zal het concept deze maand voorleggen aan de European Broadcasting Union, een samenwerkingsverband van voornamelijk publieke omroepen dat bestaat uit Europese landen en enkele landen uit het Midden-Oosten. Naar verwachting – als alles meezit – kunnen de organisatoren nadat hun voorstel is goedgekeurd vervolgens beginnen aan de concrete voorbereidingen voor het evenement.

More on: Fronteer
Netherlands
Company profile
Fronteer is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Fronteer is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.