Ordina trekt lijn door: omzet en winst nemen toe

06 augustus 2019 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Ordina heeft de goede lijn van het afgelopen jaar een vervolg gegeven. Zowel de omzet als winst van de ICT dienstverlener groeide de eerste zes maanden van dit jaar, waarbij vooral België de groeimotor was.

“Gedurende het eerste halfjaar hebben wij opnieuw groei gerealiseerd”, zegt de Belg Jo Maes, die sinds 2017 leiding geeft aan Ordina. In Nederland steeg de omzet van het bedrijf uit Nieuwegein met een bescheiden 2%, “maar is de winstgevendheid verder toegenomen”, aldus Maes. 

In buurlanden België en Luxemburg groeide de automatiseerder veel sneller dan in thuismarkt Nederland, met 14% naar een omzet van €24,5 miljoen. Vooral grotere opdrachten, gericht op het zorgdomein en de industrie, mag Ordina daar uitvoeren voor klanten.

De regio geldt al jaren als dé groeiparel van Ordina. In 2014 kwam minder dan 20% van de omzet uit België en Luxemburg, inmiddels is de regio goed voor 31% van de totale omzet van het bedrijf. Een van de redenen ligt in de structuur van de markt – de Nederlandse markt voor IT-diensten is zeer concurrerend, met als gevolg dat Ordina met een groot aantal rivalen moet concurreren voor opdrachten. En in het midden en onderkant van de markt komt de automatiseerder veel kleinere IT-bedrijven tegen, die lagere tarieven kunnen hanteren.

Omzet en winstgevendheid van Ordina in 2019

Over de hele linie nam de omzet op groepsniveau met 5,4% toe, tot ruim €92 miljoen, terwijl het brutobedrijfsresultaat (ebitda) groeide naar €5,6 miljoen. De omzet nam toe in drie van de vier grote industriepractices: zorg, overheid, en financiële dienstverlening. Alleen in de industrie namen de verkopen af – “Wel zien we in deze sector onze omzet ten aanzien van intelligente datagedreven organisaties en security & privacy stijgen”, zegt Maes. 

Met het oog op projecten, werkt Ordina bijvoorbeeld voor grote partijen als Rabobank, waar het helpt bij het implementeren van business intelligence upgrades, of de Belastingdienst, - al jaren lang klant – voor wie Ordina verschillende opdrachten uitvoert.

Vooruitkijkend, geeft Maes aan: “Onze prioriteiten voor de tweede jaarhelft blijven het uitvoeren van onze toegevoegde waardestrategie bij onze klanten en verdere rendementsverbetering. De focus ligt hierbij op groei met onze vijf businessproposities.” Daarbij doelt Maes op de volgende vijf businessproposities: High performance teams, Intelligente datagedreven organisaties, Digitale acceleratie, Business platforms en Security & privacy.