Ordina-CEO Jo Maes over het belang van teamwork voor innovatiekracht
Nieuwe technologie kan bedrijfsmodellen duurzaam verbeteren of radicaal veranderen. Maar hoe breng je innovatie in het hart van je bedrijf ? Jo Maes, de CEO van Ordina, over high performance teams en het belang van teamwork voor het creëren van innovatiekracht.
Hoe heeft u de markt en de vragen van uw opdrachtgevers zien veranderen sinds uw start bij Ordina, zeven jaar geleden?
“Technologie is centraal komen te staan bij onze klanten. In veel industrieën is IT geëvolueerd van een kostenpost naar een strategisch middel in de portefeuille van de Chief Digital Officer. Deze mensen zien de mogelijkheden van technologie, kennen hun business goed en zijn echte change managers. Ze staan voor een complexe taak: de winkel niet alleen verbouwen, maar volledig transformeren terwijl deze open is. Onze klanten willen daarom werken met een partner die niet alleen meedoet, maar zelf ook verantwoordelijkheid neemt.”
In hoeverre is Ordina zelf getransformeerd?
“Een belangrijk deel van onze business bestond uit het aannemen van projecten die aan ons uitbesteed werden en IT-systemen die beheerd moesten worden. Die vraag droogt op, omdat IT op een andere manier wordt ingekocht. Als het strategisch wordt, willen klanten het niet meer uitbesteden, maar dichtbij zich hebben. Ze gaan IT insourcen in plaats van outsourcen.
Het insourcen in combinatie met het nemen van verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat veel van onze klanten kiezen voor samenwerking met onze high performance teams: multidisciplinaire, op elkaar ingespeelde teams die bij en samen met onze klanten werken aan een opdracht. Ze worden zo samengesteld en voorbereid op de opdracht dat ze een steile leercurve laten zien en snel effectief zijn. We hebben nu meer dan zestig van deze teams werken die uit vijf tot acht mensen bestaan.”
Heeft Ordina een ander type IT’ers nodig?
“Ik vroeg laatst aan een zaal met honderdvijftig Ordinezen: Wie van jullie vindt zichzelf een IT’er? Zestig procent van de vingers ging omhoog. Zeven jaar geleden was dat nog negentig procent geweest. De job is volledig veranderd.
Je moet systemen niet meer simpelweg in de lucht houden, je moet de dingen veranderen. Daarvoor heb je mensen nodig die proactief denken. En je gaat van een cultuur van ‘als het draait, blijf er dan vooral vanaf want dan is het goed’ naar een cultuur van ‘wat kunnen we morgen verbeteren?’. Als je in een high performance team goed wilt meedraaien, moet je de business van de klanten begrijpen en je werk daarop afstemmen, agile zijn. Wij noemen dat een T-shaped profiel. We zoeken hybride talenten, mensen met een duidelijk IT-specialisme die tegelijkertijd de taal spreken van experts uit andere disciplines.”
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor bedrijven en organisaties?
“Digitalisering is een constante factor in elke onderneming. We snappen met zijn allen wat de mogelijkheden zijn van technologie. Niemand hoeft ons uit te leggen wat blockchain is, augmented reality of artificial intelligence. We hebben ermee geëxperimenteerd in proeftuinen en weten wat de toegevoegde waarde is. En nu? Hoe gaan we ermee om? Veel organisaties hebben innovatie als een satelliet buiten of naast het bedrijf draaien, met het idee: als het een succes is, gaan we het invoeren. Dat kan, maar het geeft niet de continue versnelling en digitalisering die je wenst.”
Kunt u een voorbeeld geven?
“Banken creëren een nieuw label, geven het een naam eindigend op ‘direct’ en dat runnen ze naast hun klassieke banklabel: heel agile, met minimale overhead. Het label is de computer en de computer is het label, daar komt het op neer. De vraag is: hoe ga je het grote bedrijf dat ernaast staat, transformeren? Er zijn organisaties die de koe bij de horens vatten: zij noemen zichzelf een IT-bedrijf. Ze hebben geen afdeling agile of innovatie: ze zijn het zelf. Zo zal elk bedrijf zijn eigen strategie moeten vinden.”
Hoe haakt Ordina in op deze ontwikkelingen?
“Hoe mobiliseer je innovatiekracht om structureel vernieuwing te realiseren? Dat is de grote vraag waar veel organisaties mee worstelen en daar hebben wij onze strategie op ingericht: technologie ontwikkelen die mensen vooruithelpt. We hebben vijf businessthema’s gekozen, waarvan de high performance teams er één vormen. De overige vier zijn: intelligente datagedreven organisaties, digitale acceleratie, business platforms en security & privacy. Innovatie draait om snelheid en wendbaarheid: kort-cyclisch, doelgericht werken in teams met hoge transparantie op de voortgang. Daar komen onze high performance teams in beeld. Zij helpen organisaties om versnelling te brengen in het transformatieproces. Samen brengen we duurzame innovatie tot stand.”
Wat maakt een high performance team ‘high performant’?
“Het antwoord zal je misschien verrassen: high performance teams zijn met zijn allen onderweg naar high performance. Het is echter een principieel uitgangspunt dat ze dat nooit bereiken, omdat de verbetering continu is. Een belangrijke mindset in elk high performance team is dat ze er nog niet zijn.”
Hoe meet je de effectiviteit van een high performance team?
“De high performance teams worden gestuurd door een gewogen dashboard met harde kpi’s, bedrijfsdoelstellingen en zachte kpi’s. Hoe zorg je dat mensen die willen sturen op kpi’s en mijlpalen, niet het gevoel hebben dat ze aan een stuur draaien waar geen wagen onder zit? Inzage geven in de productiviteit, in opgeleverd werk en toch de agility erin houden, dat is de uitdaging.”
Hoe kijkt u naar Ordina als werkgever? Wat wilt u uw medewerkers bieden?
“Ordina is een lokale speler. We staan dichtbij onze klanten en beschikken over zeer brede technologische expertise. We weten wat er nodig is bij onze klanten en waar we waarde kunnen toevoegen. Soms is dat de expertise van een specialist, soms ga je in een high performance team aan een project samenwerken: in een multidisciplinair team waarin je van elkaar kunt leren en groeien. En soms ga je, voordat je aan een team begint te bouwen, innovaties testen op de bleeding edge van technologie. Net als de bedrijven waarvoor je werkt, sta je bij ons nooit stil in je ontwikkeling.”
Gerelateerd: Ordina CEO trots op roots, diversiteit en innovatie.