Het bedrijventerrein: De provinciale banenmotor

08 augustus 2019 Consultancy.nl

Industrieterreinen zijn doorgaans niet bijzonder inspiratievol. Toch vormen ze een belangrijke onderdeel van de Nederlandse economie. Dat zeggen onderzoekers van I&O Research. Met name in de provincie fungeren bedrijventerreinen als banenmotor. 

Een statig grachtenpand, industrieel erfgoed of een laat negentiende-eeuwse villa in een bosrijke omgeving: de afgelopen jaren is een fraai kantoorgebouw verheven tot een secundaire arbeidsvoorwaarden, waarmee wervings- en selectieafdelingen van bedrijven maar al te graag koketteren. Want, zo luidt het devies, een inspiratievolle omgeving maakt medewerkers gelukkiger, vindingrijker en dus productiever, wat weer betere resultaten oplevert. En daar draait het doorgaans toch om voor bedrijven: een hogere omzet realiseren en daarbij meer winst maken.  

Een recent onderzoek van I&O Research laat echter zien dat de Nederlandse economie voor een aanzienlijk deel draaiende wordt gehouden vanuit minder sierlijke werkomgevingen. Zo zijn bedrijventerreinen – die beslist geen verfijnd imago hebben – goed voor zo’n 30% van alle banen in ons land, zegt Robert Nordeman van I&O Research, tegenover dagblad Trouw: “Dat zijn bij elkaar best veel banen en bedrijven. Zeker als je bedenkt dat niet eens alle kantoren op bedrijventerreinen als zodanig staan geregistreerd, waardoor het werkelijke aantal nog iets hoger uitvalt.” 

Het bedrijventerrein: de provinciale banenmotor

Uit de studie van het onderzoeks- en adviesbureau blijkt dat een industrieterrein met name in de provincie erg in trek is bij bedrijven. Waar het landelijke gemiddelde op iets minder dan een derde blijft steken, zijn in het Gelderse Duiven en in het Limburgse Beek maar liefst 70% van alle banen te vinden op een bedrijventerrein, terwijl het in Rotterdam gaat om ‘slechts’ 23%. “Ook bedrijven uit andere delen van de Randstad, zoals Haarlem en Den Haag, zijn minder geneigd om zich op industrieterreinen te vestigen”, vertelt Nordeman. 

Deze regionale verschillen zijn deels verklaarbaar. Een bedrijventerrein is in de regel gevestigd op een afgelegen locatie, die vaak alleen per auto goed te bereiken is. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat huishoudens in sterk stedelijke gemeenten gemiddeld genomen een laag aantal personenauto’s bezitten, terwijl het bij niet-stedelijke gemeenten juist om een hoog aantal gaat. In de provincie zijn de voorzieningen immers schaarser en is het ov-netwerk minder intensief, waardoor een auto aldaar geen overbodige luxe is (die bovendien probleemloos geparkeerd kan worden). Het zijn onder meer deze factoren die ervoor zorgen dat het industrieterrein met name in de provincie een aantrekkelijke vestigingsplaats is voor bedrijven. 

Goedkoop, bereikbaar en clustervoordelen

Een industrieterrein als thuisbasis levert organisaties eveneens verschillende voordelen op, zegt Nordeman: “Sommige bedrijven zijn door milieuregels verplicht om zich er te vestigen, maar een andere, veelvoorkomende reden om op een bedrijventerrein te gaan zitten is dat het relatief goedkoop is. Daarnaast speelt voor sommige organisaties ook de infrastructuur een rol. Voor een distributiecentrum is een industrieterrein een aantrekkelijke locatie omdat er doorgaans goede en niet al te drukke wegen zijn. En meubelzaken en autodealers kiezen veelal voor een bedrijventerrein omdat ze er profijt van hebben om bij elkaar te zitten. Zo ontstaan meubel- en autoboulevards.”

More on: I&O Research
Netherlands
Company profile
I&O Research is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

I&O Research is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.