Het bedrijventerrein: de provinciale banenmotor

08 augustus 2019 Consultancy.nl

Industrieterreinen zijn doorgaans niet bijzonder inspiratievol. Toch vormen ze een belangrijke onderdeel van de Nederlandse economie. Dat zeggen onderzoekers van I&O Research. Met name in de provincie fungeren bedrijventerreinen als banenmotor. 

Een statig grachtenpand, industrieel erfgoed of een laat negentiende-eeuwse villa in een bosrijke omgeving: de afgelopen jaren is een fraai kantoorgebouw verheven tot een secundaire arbeidsvoorwaarden, waarmee wervings- en selectieafdelingen van bedrijven maar al te graag koketteren. Want, zo luidt het devies, een inspiratievolle omgeving maakt medewerkers gelukkiger, vindingrijker en dus productiever, wat weer betere resultaten oplevert. En daar draait het doorgaans toch om voor bedrijven: een hogere omzet realiseren en daarbij meer winst maken.  

Een recent onderzoek van I&O Research laat echter zien dat de Nederlandse economie voor een aanzienlijk deel draaiende wordt gehouden vanuit minder sierlijke werkomgevingen. Zo zijn bedrijventerreinen – die beslist geen verfijnd imago hebben – goed voor zo’n 30% van alle banen in ons land, zegt Robert Nordeman van I&O Research, tegenover dagblad Trouw: “Dat zijn bij elkaar best veel banen en bedrijven. Zeker als je bedenkt dat niet eens alle kantoren op bedrijventerreinen als zodanig staan geregistreerd, waardoor het werkelijke aantal nog iets hoger uitvalt.” 

Het bedrijventerrein: de provinciale banenmotor

Uit de studie van het onderzoeks- en adviesbureau blijkt dat een industrieterrein met name in de provincie erg in trek is bij bedrijven. Waar het landelijke gemiddelde op iets minder dan een derde blijft steken, zijn in het Gelderse Duiven en in het Limburgse Beek maar liefst 70% van alle banen te vinden op een bedrijventerrein, terwijl het in Rotterdam gaat om ‘slechts’ 23%. “Ook bedrijven uit andere delen van de Randstad, zoals Haarlem en Den Haag, zijn minder geneigd om zich op industrieterreinen te vestigen”, vertelt Nordeman. 

Deze regionale verschillen zijn deels verklaarbaar. Een bedrijventerrein is in de regel gevestigd op een afgelegen locatie, die vaak alleen per auto goed te bereiken is. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat huishoudens in sterk stedelijke gemeenten gemiddeld genomen een laag aantal personenauto’s bezitten, terwijl het bij niet-stedelijke gemeenten juist om een hoog aantal gaat. In de provincie zijn de voorzieningen immers schaarser en is het ov-netwerk minder intensief, waardoor een auto aldaar geen overbodige luxe is (die bovendien probleemloos geparkeerd kan worden). Het zijn onder meer deze factoren die ervoor zorgen dat het industrieterrein met name in de provincie een aantrekkelijke vestigingsplaats is voor bedrijven. 

Goedkoop, bereikbaar en clustervoordelen

Een industrieterrein als thuisbasis levert organisaties eveneens verschillende voordelen op, zegt Nordeman: “Sommige bedrijven zijn door milieuregels verplicht om zich er te vestigen, maar een andere, veelvoorkomende reden om op een bedrijventerrein te gaan zitten is dat het relatief goedkoop is. Daarnaast speelt voor sommige organisaties ook de infrastructuur een rol. Voor een distributiecentrum is een industrieterrein een aantrekkelijke locatie omdat er doorgaans goede en niet al te drukke wegen zijn. En meubelzaken en autodealers kiezen veelal voor een bedrijventerrein omdat ze er profijt van hebben om bij elkaar te zitten. Zo ontstaan meubel- en autoboulevards.”


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup