I&O Research overgenomen door Franse wereldspeler Ipsos
Onderzoeksbureau I&O Research sluit zich aan bij de Franse branchegenoot Ipsos. De twee bureaus gaan in Nederland verder onder de naam Ipsos I&O.
Het in 1996 opgerichte I&O Research heeft rond de 100 werknemers in Nederland, verspreid over vestigingen in Amsterdam en Enschede. Het bedrijf doet onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken en is onder het grote publiek vooral bekend om zijn politieke peilingen.
Bij het in 1975 opgerichte Ipsos werken wereldwijd meer dan 20.000 mensen. Zo’n 165 daarvan zijn werkzaam in ons land, vanuit kantoren in Amsterdam en Rijen. Ook Ipsos is vooral bekend vanwege de politieke peilingen die het verricht. Afgelopen verkiezingen nog verzorgde het bedrijf de exitpolls.
“Samen staan we, als een van Nederlands grootste marktonderzoeksbureaus én marktleider in publiek onderzoek, veel sterker”, zegt Gerben Huijgen, algemeen directeur van I&O Research.
“Naast ons complementaire karakter in termen van expertise en marktkennis, beschikt de nieuwe organisatie over een uitgebreider palet aan onderzoeks- en dataverzamelingsmethoden, een diversere klantenportfolio en grotere innovatiekracht. Dé basis om nog meer waarde te bieden aan onze opdrachtgevers en de Nederlandse samenleving.”
Ben Page, CEO van de Franse marktonderzoeker, reageert verheugd op de krachtenbundeling in ons land. Hij is ervan overtuigd dat Nederlandse opdrachtgevers zullen profiteren van de samensmelting van “de gouden standaardactiviteiten van I&O Research met het best-in-class onderzoek van Ipsos”.
Eén of twee peilingen?
Door de fusie lijkt het erop dat de politieke peilingen van één van de bureaus van het Nederlandse toneel zullen verdwijnen. Opiniepeiler Peter Kanne van I&O Research zegt dat het “wel voor de hand ligt” om de peilingen met elkaar te integreren. “I&O Research en Ipsos gebruiken net andere methoden, dus die zullen we gaan vergelijken om van elkaar te leren. We gaan de komende maanden onderzoeken hoe we hiermee verder gaan.”
Volgens Kanne weten veel onderzoekers van de twee bureaus pas sinds gisteren van de fusie, daarom is er nog geen keuze gemaakt. Naar verwachting maken de bureaus voor de Europese verkiezingen in juni een definitieve keuze.
Het besluit zal ook een impact hebben op mediabedrijven. Zo wordt bijvoorbeeld de Peilingwijzer die door de NOS wordt gepubliceerd samengesteld op basis van de peilingen van beide onderzoeksbureaus.
“Als Ipsos I&O gaan we door met zetelpeilingen. We willen de komende periode in samenspraak met afgevaardigden uit de wereld van media, wetenschap en overheid onderzoeken in welke vorm dat zal zijn”, aldus Kanne.