Praxis werkt met Oxyma aan customer relationship management

07 juni 2019 Consultancy.nl

Bouwmarkt Praxis wil met een nieuwe communicatiestrategie meer persoonlijke aandacht geven aan klanten. Door beter in te spelen op de ‘klusmomenten’ van consumenten hoopt het bedrijf meer klanten aan zich te binden.

Met het openen van vijf nieuwe filialen – waarmee het totale aantal uitkwam op 171 – wist Praxis afgelopen najaar Gamma te passeren als de doe-het-zelfketen met de meeste bouwwinkel. Inmiddels staat de teller alweer op 185 bouwmarkten – inclusief Praxis Megastores, Praxis Megastores & Tuin en tien winkels volgens het stadsconcept Praxis City. De keten doet er alles aan om marktaandeel te winnen op zijn grootste concurrenten Gamma en Karwei (verenigd in Intergamma) en Hornbach, dat eind vorig eeuw zijn intrede deed in de Nederlandse markt. 

Een van de initiatieven die Praxis heeft gelanceerd om zijn positie te verstevigen is gericht op het verbeteren van de manier waarop het in contact staat met zijn klanten. Bekend zijn de folders die op de deurmat vallen en de online kluswinkel, maar het kan en moet beter, stelt marketingdirecteur Jasper van Orden. 

Hierbij zal data een sleutelrol spelen. Want hoe meer je weet, hoe meer je kunt doen en – nog belangrijker – hoe beter je je op het juiste moment kunt richten op de juiste mensen. Van Orden: “Door het opbouwen van klantdata leren we klanten beter kennen en kunnen we beter inspelen en helpen op relevante momenten in de klantreis. Zo zorgen we voor meer op maat gemaakte en verstuurde communicatie en kunnen we beter op persoonlijke ‘klusmomenten’ inhaken. De impact van onze communicatie zal daarmee toenemen, want de klant zal zich echt geholpen voelen.” 

Praxis werkt met Oxyma aan customer relationship management

Een solide customer relationship management (CRM)-infrastructuur is cruciaal in het benutten van de kracht van klantdata en het creëren van een volledig klantbeeld. Praxis gaat daarom de CRM-infrastructuur van een forse upgrade voorzien, waarbij de uitrol van verbeteringen op een gefaseerde manier zal plaatsvinden, aldus Van Orden. 

Hierbij werkt het veranderteam van de doe-het-zelf-keten schouder aan schouder met consultants en digital marketing-experts van Oxyma, een marketingbureau – onderdeel van Merkle Nederland – gespecialiseerd in het bouwen en waarmaken van customer experience. De gecombineerde teams zullen beginnen met het in kaart brengen van de verbeteringen die doorgevoerd kunnen worden in de technische CRM-infrastructuur, het verder uitwerken van verbeteringen, het bedenken van de klantcommunicatiestrategie en het opstellen en uitvoeren van marketingcampagnes. 

“De experts van Merkle worden structureel aan het team van de klant toegevoegd, waardoor ze meewerken in de bestaande processen en manier van werken. Dit zorgt ervoor dat beide partijen als één team opereren. Het resultaat hiervan is dat ideeën met meer flexibiliteit, snelheid én succes kunnen worden doorgevoerd”, aldus Ronald de Jonge, een director bij Merkle.

Vorige maand koos ook de Franse diepvriesgroenteproducent Bonduelle om samen te werken met Merkle op de Nederlandse markt.


×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup