Museumkaart kiest Merkle voor Salesforce-implementatie

05 september 2019 Consultancy.nl 3 min. leestijd

De Museumvereniging, uitgever van de Museumkaart, heeft besloten Salesforce te implementeren om zijn sales-, marketing en klantenserviceprocessen te verbeteren. Specialisten van Merkle zijn aan boord gehaald als lead consultant voor de overstap op de nieuwe klantrelatiesoftware.

In 1981 zag de Museumjaarkaart het levenslicht, een persoonsgebonden pasje dat de houder een jaar lang toegang geeft tot alle aangesloten musea. Het abonnement – dat inmiddels de kortere naam ‘Museumkaart’ heeft gekregen – is door de jaren heen uitgegroeid tot een groot succes. Vandaag de dag hebben meer dan 1,4 miljoen Nederlanders een Museumkaart, die dit jaar in totaal circa 9 miljoen bezoeken zullen brengen aan de meer dan 400 musea waar zij gratis naar binnen kunnen.

De kaart wordt uitgegeven door de Museumvereniging, die tevens fungeert als brancheorganisatie voor de ruim 400 Nederlandse musea. Met de keuze voor Salesforce als digitaal platform voor de Museumkaart wil de Museumvereniging de binding van alle inwoners van ons land met museale collecties stimuleren, zo stelt Merkle, dat helpt met de implementatie van het nieuwe systeem. 

“De verschillende modules binnen Salesforce sluiten goed aan bij de wensen van de organisatie en maken het mogelijk om alle procesdomeinen (onder andere financieel, operationeel, klantcontactcenters) aan te sturen”, stelt de marketingspecialist. “De nieuwe backbone zorgt er tevens voor dat de Museumvereniging zich vooral kan richten op haar kerntaken: een stevig draagvlak voor musea door collectief de belangen van musea te behartigen en een hoge kwaliteit van de sector door verdere professionalisering in de branche.”

Museumkaart kiest Merkle voor Salesforce-implementatie

Merkle geeft aan als partner te zijn geselecteerd op basis van zijn ruime ervaring met Salesforce. Daarnaast wijst het bureau erop als één van de eerste in Europa het data protection-certificaat te hebben ontvangen. Dit vormde een belangrijke voorwaarde om in aanmerking te komen voor de opdracht, aangezien via de Museumkaart veel (klant)data wordt verwerkt, zodat compliance met alle data(processen) van groot belang is. 

Mirjam Moll, waarnemend directeur van de Museumvereniging, laat weten dat ze Merkle “als meer dan een implementatiepartner” ziet: “Samen met Merkle, de kaarthouders en de musea willen we de komende jaren de doeltreffendheid van de Museumkaart verder verbeteren. Want in deze snel veranderende samenleving gaat de Museumkaart met haar tijd mee: de kaart wordt moderner en persoonlijker. Merkle helpt ons bij deze ontwikkeling o.a. door ons te ontzorgen van de operationele werkzaamheden. Met de deskundige inzet van Merkle kan de Museumkaart aantoonbaar blijven bijdragen aan meer museumbezoeken en meer inkomsten uit entreegelden, horeca en winkel.” 

Ook Jos van Loo, CEO van Merkle Nederland, reageert verheugd op de samenwerking: “We zijn trots op het partnership met de Museumvereniging en helpen hen graag met de digitale transformatie van de Museumkaart. Wij geloven namelijk dat die digitale transformatie in de culturele sector een positieve bijdrage levert aan de kennis van – en de toegang tot – de vele, diverse en verrassende collecties die ons land rijk is.”