Bonduelle kiest Merkle voor marketing en social branding

30 april 2019 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Bonduelle, een Franse multinational gespecialiseerd in het produceren van verwerkte groenten, heeft Merkle Nederland ingeschakeld om te helpen bij het ontwerpen, bouwen en uitrollen van zijn digitale en sociale strategie in de Benelux.

Opgericht in 1853 en met een omzet van bijna €3 miljard, geldt Bonduelle vandaag de dag als een van ’s werelds grotere spelers actief in de markt voor verwerkte groenten. Het bedrijf opereert vanuit vier grote merken – Bonduelle, Cassegrain, Arctic Gardens en Globus – en heeft een sterke voetafdruk in Europa en de Amerikaanse continenten.

Als onderdeel van zijn strategie om zijn footprint in de Benelux te vergroten, heeft Bonduelle een plan ontwikkeld dat erop gericht is zijn merkbekendheid in Nederland en België op te schroeven. Om deze doelstelling te realiseren, heeft het bedrijf een marketingstrategie opgesteld, met daarin onderdelen als contentstrategie, creatie, influencer & social marketing en conversatiemanagement. 

Consumptie verhogen

Lianne Hanenberg, die leidinggeeft aan Bonduelle’s Marketing Retail-team in de Benelux, benadrukt de kansen die het bedrijf in de regio ziet: “Zowel in Nederland als België is de groente- en bonenconsumptie nog veel te laag op basis van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. We zien voor Bonduelle een belangrijke rol weggelegd om consumenten te faciliteren. Online is een uiterst geschikt medium om consumenten te informeren en vooral ook te inspireren met onze heerlijke producten en recepten om zo de consumptie te verhogen.”

Bonduelle kiest Merkle voor marketing en social branding

Om deze ambitie te ondersteunen, besloot Bonduelle een externe marketingpartij en social branding-specialist aan boord te halen. Your Social, een onderdeel van Merkle Nederland met zo’n 60 professionals, werd volgend op een uitgebreid pitchtraject geselecteerd, op basis van onder andere zijn uitgebreide expertise in het domein en de inspanningen van het team. Hanenberg: “We zijn heel enthousiast om dit samen met Your Social op te gaan pakken. Ze hebben ons tijdens de pitch overtuigd van een professioneel team met een grondige aanpak en een flinke dosis creativiteit!”

Digitale routekaart

Het bureau zal om te beginnen de van een digitale routekaart ondersteunen, met daarin sociale campagnes. Tegelijkertijd zal Merkle met Bonduelle werken aan het verdiepen en verder ontwikkelen van het merkverhaal. Tamara Heller, verantwoordelijk voor Strategie & Innovatie bij Your Social, a Merkle company: “Bonduelle is nu echt zo’n merk met een heerlijke ambitie en enorme (digitale) potentie. Onze handen kriebelen om aan de slag te gaan met het rijke merkverhaal en de doorvertaling ervan naar creatieve content en campagnes. Ons doel? Impact en groei in ‘digital maturity’ om zo een niet te negeren speler te zijn: zowel in retail als online.”

Voorbeelden van initiatieven die door Merkle zullen worden uitgerold, zijn een interactieve (sociale) campagne gericht op het promoten van Bonduelle’s mini-packs (mini blikken, met onder andere mais en groenten), en een initiatief dat zich focust op Bonduelles 100% groente rijst, dat onder meer verkrijgbaar is in vriesvers. De campagnes zullen de komende weken zichtbaar worden binnen leidende media- en digitale kanalen in Nederland en België.