Arjon van Lieshout: Het leven is te kort om slechte wijn te drinken

14 januari 2019 Consultancy.nl

House of Performance bestaat twintig jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum sprak Consultancy.nl met Arjon van Lieshout, Managing Partner en medeoprichter van het Utrechtse adviesbureau. Zijn bedrijfsfilosofie? Alles draait om samenwerking op basis van vertrouwen, keihard werken én prestaties leveren. Maar ook om lol maken: “Life is too short to drink bad wine”, aldus Van Lieshout.

“In 1998 wilden Joost Preyde en ik een adviesbureau neerzetten dat vanuit waarden handelt, zowel naar klanten toe als intern naar collega's. Mensen laten excelleren en prestaties op de werkvloer verbeteren was onze drijfveer. En dat is het nog steeds. Inmiddels jaren verder, ben ik trots op het team dat er staat en gedreven bouwt aan het realiseren van onze missie”, vertelt Van Lieshout.

Terwijl de Managing Partner een man van de wereld is – hij werkte na het behalen van zijn MBA in diverse Europese en Afrikaanse landen – liggen zijn roots in Noord-Brabant. De daar lokale ingrediënten zoals gemoedelijkheid en vertrouwen zijn kenmerkend voor hoe Van Lieshout vorm aan House of Performance heeft gegeven en geeft: “Dat zit na al die jaren nog stevig in het DNA van het adviesbureau verankerd.” 

Ik vertrouw iedereen a priori

Gevraagd naar hoe vertrouwen binnen House of Performance eruit ziet, zegt de Managing Partner: “Nou, wij controleren bijvoorbeeld niet of onze mensen te veel vakantiedagen opnemen. Ook hoef je deze niet aan te vragen. Dat kan je prima zelf inschatten als je kijkt naar de opdracht bij je klant of de werkdruk binnen het bedrijf. Net als het declareren van onkosten, om maar eens wat te noemen.”

Dergelijke autonomie is kenmerkend voor werken bij House of Performance. “Naast het partnerteam hebben we bijvoorbeeld een ‘Obeya’. Dat is een omgeving waar vanuit we gezamenlijk de organisatie aansturen. Teams uit het hele bedrijf presenteren daar aan elkaar de ontwikkelingen van strategische doelen. Denk daarbij aan kwesties zoals professionalisering, kennisdeling en sales.”Arjon van Lieshout - House of Performance

Ook de aanpak van het bestuur is opvallend. “Partners of projectmanagers besluiten niet wie een opdracht gaat invullen, zoals bij veel grote kantoren wel het geval is. Consultants mogen zelf aangeven welk project ze graag willen doen. Wij geloven namelijk dat mensen excelleren als ze een klus mogen doen die ze leuk en uitdagend vinden, passend bij hun eigen ontwikkelproces.” 

Je kunt beter en je weet het

Je kunt beter en je weet het, zo luidt het credo van House of Performance, aldus Van Lieshout: “Wij vinden het belangrijk dat mensen zichzelf ontwikkelen. Daarom geven we iedereen een persoonlijk ontwikkelbudget om vervolgens zelf te kiezen hoe en waarvoor dat geld wordt ingezet. We zien gelukkig dat vrijwel iedereen daar op een verstandige manier gebruik van maakt.” 

Dat een hoge mate van vertrouwen en autonomie van House of Performance een aantrekkelijk werkgever maakt, blijkt wel uit het winnen van ‘Great Place to Work 2018’. “Natuurlijk is geen enkel systeem waterdicht”, zo erkent Van Lieshout. “Er is in het verleden weleens misbruik van een creditcard gemaakt. Zoiets voorkom je niet, maar gelukkig gaat het in 99% van de gevallen wel goed. Dat bevestigt naar mijn idee dat we de juiste koers varen.”

Terug in de tijd

Inmiddels werken er meer dan vijftig medewerkers bij House of Performance. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan het uitbouwen van de interim management-tak: een netwerk van meer dan vijfentwintig ervaren, zelfstandig professionals. Hoewel Van Lieshout en medeoprichter Joost Preyde twintig jaar geleden ‘iets groots’ wilden neerzetten, hadden ze niet verwacht tot de huidige omvang te geraken. 

“In het begin ben je daar niet mee bezig”, legt Van Lieshout uit: “Je start met een klein team en werkt met passie aan je kerncompetentie: het realiseren van strategie en het laten excelleren van mensen om zo prestaties te verbeteren. Vroeger dachten we overigens nog dat je hier alleen effectieve processen en besturing voor nodig had; nu begrijpen we dat gedrag en leiderschap ook een cruciale rol spelen.”

“Als alles volgens planning gaat, dan is het kantoor in Zuid-Afrika in 2020 operationeel.”
– Arjon van Lieshout

Van Lieshout vervolgt: “Zo zijn er door de jaren heen meer dingen veranderd. Neem de levensduur van een businessmodel. Ik herinner mezelf nog een sms-betaaldienst waarmee je het weerbericht kon ontvangen. Met de komst van smartphones is zoiets totaal irrelevant geworden. Zo zijn er tal van disruptieve voorbeelden te noemen. In de advieswereld hebben we daar ook mee te maken.” 

We zijn vrij goed in het oppikken van trends

Het is voor House of Performance dan ook een uitdaging om scherp te blijven op wat werkt en wat aan het einde van zijn cyclus zit, benadrukt Van Lieshout: “Sommige concepten zijn dusdanig in de business geïncorporeerd, dat je kritisch moet blijven op wanneer je de volgende fase in moet. Met nieuwe technologie, nieuwe diensten. Om zo tot betere resultaten te komen, waardoor we onze opdrachtgevers beter kunnen bedienen.”

“We zijn gelukkig vrij goed in het oppikken van trends en deze snel doorvertalen naar de werkvloer. Bijvoorbeeld, het slim toepassen van technologie. Het concept van gamification is daarvan een goed voorbeeld. Daarbij maak je gebruik van spelelementen om tot betere prestaties te komen. Dit doen we momenteel voor een breed scala aan klanten, waaronder banken, overheden en multinationals.” 

Daarnaast zet het adviesbureau momenteel flink in op data. Volgens van Lieshout heeft een organisatie een sterk competitief voordeel wanneer data slim wordt ingezet: “Digital impact, noemen we dat. Wij zijn in staat om voor onze klanten relevante data uit de organisatie te extraheren en hier voorspellende waarde aan toe te kennen om zo beter onderbouwde besluiten te nemen.”

Een netwerk van interim managers op hoog niveau

Een aantal jaar geleden nam House of Performance waar dat steeds meer veranderopdrachten vroegen om een kruisbestuiving tussen consultancy en interim management. Een adviseur kijkt vaak vanaf ‘de zijkant’ of vanuit een metaperspectief naar organisaties. Maar soms wil een klant liever een externe professional in een leidinggevende positie laten meedraaien.

House of Performance bestaat twintig jaar

“Bij het bouwen aan een interim netwerk op hoog niveau, heeft ervaring ons geleerd dat het ‘community-element’ echt van groot belang is om mensen aan je te binden. We werken daarom alleen met interim managers die dat ook zoeken en daar aan mee willen bouwen. Wij bieden zelf samenkomsten, trainingen en een buddysysteem om daarin te faciliteren”, vertelt Van Lieshout. 

Wij houden wel van een feestje

Naast hard werken, moeten prestaties en het leven zelf ook worden gevierd, benadrukt Van Lieshout: “Al vanaf het begin wist ik dat je er niet voor het geld in moet zitten. Natuurlijk moet je winst maken om te kunnen groeien, maar voor mij draait het om gave dingen voor klanten realiseren. En plezier maken op weg daar naartoe, dat is minstens zo belangrijk. Wij houden wel van een feestje bouwen!” 

Inmiddels bestaat het bedrijf twintig jaar. En dat is niet onopgemerkt gebleven, geeft de Managing Partner te kennen: “Wij vinden het belangrijk om daar écht bij stil te staan en iedereen te bedanken die onderdeel van onze geschiedenis is geweest. Zo hebben we ter gelegenheid van ons jubileum een groot event in Carré voor onze klanten georganiseerd, waar de Amerikaanse jazzlegende Gregory Porter toen een optreden voor ons gaf. Dat was heel gaaf.” 

Groei versnellen en internationale ambities

Na twintig jaar hard werken zou het geen onlogische gedachte zijn om als oprichter de tent te willen verkopen. Daar moet Van Lieshout echter nog lang niet aan denken. “De komende jaren gaan we onze technologie en data-gedreven diensten verder uitbouwen. We gaan er zelfs een apart bedrijf voor opzetten. Door dit los te koppelen van House of Performance kan het in meer vrijheid handelen, wat het groeiproces ten goede komt.”

Ten slotte heeft het adviesbureau ook nog internationale ambities: “Als alles volgens planning gaat, dan is het kantoor in Zuid-Afrika in 2020 operationeel. Dit jaar zullen we daar al diverse projecten gaan uitvoeren. Op die manier kunnen onze mensen aan de omgeving wennen en eveneens ontstaat door de projecten de mogelijkheid om ons netwerk uit te rollen. Erg leuke vooruitzichten, al zeg ik het zelf”, besluit Van Lieshout. 

Lees ookCarien de Vries nieuwe partner bij interim tak House of Performance.


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup