Dicitas Consulting sluit zich aan bij Sia Partners
Sia Partners heeft Dicitas Consulting overgenomen, een boutique adviesbureau gespecialiseerd in digitale transformatie. Martin Hermsen, de oprichter van Dicitas Consulting, sluit zich aan bij Sia Partners en zal zijn netwerk, de ‘Digital Dominance Awards’ en zijn team meenemen naar de Nederlandse tak van het internationale adviesbureau. “De krachtenbundeling met Dicitas Consulting is in lijn met onze groei-ambitie in de Nederlandse markt”, zegt Robert Jan van Vliet, partner van Sia Partners.
De toevoeging van Dicitas Consulting in ons land maakt onderdeel uit van Sia Partners’ wereldwijde groeiagenda en vormt de zesde overname in een tijdsbestek van twaalf maanden. Afgelopen vrijdag werden ook twee overnames in het Verenigd Koninkrijk aangekondigd, die van Inzenka en SKT Consulting, waarmee Sia Partners een team van ongeveer 30 consultants toevoegt aan zijn Britse praktijk. Eerder werden al ingelijfd: digital marketingbureau Fove in thuisland Frankrijk, E3 in Noord-Amerika en ShiftIN Partners in het Midden-Oosten.
De zes deals hebben, samen met de organische groei van het kantoor, ervoor gezorgd dat Sia Partners zijn footprint heeft uitgebreid naar ongeveer 1.200 consultants en staf, werkzaam in 20+ kantoren in meer dan vijftien landen.
In Nederland behoort Sia Partners tot een van de snelst groeiende adviesbureaus. De Nederlandse tak kende twee opeenvolgende jaren van dubbelcijferige groei, een prestatie waarmee het een business development award in de wacht wist te slepen, uitgereikt door de Franse kamer van Koophandel in Nederland.
Door de toevoeging van Dicitas Consulting, groeit het Nederlandse team naar ongeveer 40 partners en consultants, waarmee het adviesbedrijf een “solide basis” heeft om klanten te adviseren en ondersteunen binnen de pijlers waarop het zich richt: financial services, energy & utilities en nu ook de transversale praktijk Marketing & Customer Experience (MCX) die Hermsen zal ontwikkelen voor zowel Nederland als België.
Martin Hermsen, die binnen Sia Partners benoemd wordt tot partner, is een oudgediende binnen de advieswereld. Hij werkt al zijn hele loopbaan als management consultant, en alvorens hij in 2014 Dicitas Consulting oprichtte, was hij Partner bij BearingPoint, waar hij de Marketing- en CRM-praktijk van het kantoor leidde. Dezelfde functie bekleedde hij bij Accenture, waar hij ruim vijfenhalf jaar werkzaam was. Eerder in zijn loopbaan werkte hij in verschillende leidende rollen voor branchegenoten Capgemini en Deloitte.
Naast uitgebreide ervaring neemt Hermsen ook een brede klantenkring mee naar Sia Partners – waaronder grotere banken, verzekeraars, automotivebedrijven, non-food retailers, productiebedrijven en farmaceutische spelers – alsmede de jaarlijkse ‘Digital Dominance Awards’. Gelanceerd in 2015, is deze competitie uitgegroeid tot een platform voor partijen die vooroplopen in digitale transformaties. Door onderzoek te doen naar meer dan 50 prestatie-indicatoren, verdeeld over vijf aspecten (website, sociale kanalen, online video, SEO en apps), brengen Hermsen en zijn team elk jaar in kaart welke merken het beste in staat zijn om hun klanten een excellente digitale ervaring te bieden.
Vorig jaar gingen onder meer Heineken, Albert Heijn, Randstad, ABN AMRO en Eneco er met de felbegeerde bokaal vandoor, die traditiegetrouw wordt uitgereikt tijdens de jaarlijkse Digital Innovation Summit. “We gaan onder de vlag van Sia Partners de Digital Dominance Awards en de Digital innovation Summit voortzetten”, laat Hermsen weten, die toevoegt dat hij verheugd is zich bij Sia Partners te hebben aangesloten, een organisatie die hij beschrijft als een “ambitieus en snelgroeiend kantoor”. Binnen Sia Partners, dat reeds in 1999 werd opgericht in Frankrijk en dat onlangs als partner werd toegelaten tot het prestigieuze World Economic Forum, zal Hermsen het voortouw nemen ten aanzien van diens marketing- en digital transformation-dienstverlening.
De overname van Dicitas Consulting door Sia Partners komt op een moment dat digitale consultancy explosief aan het groeien is: volgens data van Source Global Research gaven klanten in 2017 wereldwijd $44 miljard uit aan digital transformation consulting, een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar. En terwijl opkomende technologieën een steeds centralere rol spelen in de bedrijfsvoering van organisaties – te denken valt aan robotisering, Industry 4.0, Internet of Things (IoT) en artificial intelligence – wordt de roep om digitale transformatie-expertise alleen maar luider. “Sia Partners heeft de ambitie om vooraan te lopen in digitale ontwikkelingen,” aldus Van Vliet, die de ambities recent toelichtte in een interview met Consultancy.eu.
“Om tot succesvolle digitale transformatie te komen, moeten de vele stukjes van de puzzel op de juiste plaats terechtkomen. Bij Sia Partners zijn al deze disciplines in-house voorhanden.”
– Martin Hermsen
Van Vliet: “Hermsen zorgt voor een enorme versterking van onze digitale dienstverlening. Hij neemt kennis expertise en een sterk trackrecord mee dat voor zich spreekt.” Een van de drijfveren voor Hermsen om zich aan te sluiten bij Sia Partners, is dat door de krachten te bundelen hij meer end-to-end dienstverlening zal kunnen bieden aan opdrachtgevers. “Om tot succesvolle digitale transformatie te komen, moeten de vele stukjes van de puzzel op de juiste plaats terechtkomen. Denk aan het sturen en beheersen van de digitale klantervaring, de inzet van omnichannel-concepten, analytics op klantdata, mobiele connectiviteit, digitale product- en service-innovatie en proces excellence. Bij Sia zijn al deze disciplines in-house voorhanden.”
In zijn nieuwe rol zal Hermsen ook verantwoordelijk worden voor het opzetten en verder uitbouwen van de Marketing & Customer Experience (MCX)-praktijk van Sia Partners. Wereldwijd is het kantoor actief op dit gebied, maar in Nederland en België vormt het een nieuwe loot aan de stam. Uit eerder uitgevoerd onderzoek concludeerde Hermsen dat als het gaat om digitalisering in sales en marketing, er grote verschillen bestaan in volwassenheidsniveaus tussen onderlinge bedrijven en sectoren. Hermsen: “Banken en retail loopt hierin voorop, geen verrassing aangezien zij in direct contact staan met consumenten die enorm snelle veranderingen in hun gedrag ondergaan.” H&M, Zalando en Bol.com zijn duidelijke voorlopers die hun zaken goed op orde hebben, aldus de consultant. Sectoren waar nog veel werk aan de winkel is, zijn die van zakelijke advisering, energie, verzekering, FMCG en sommige traditionele retailsegmenten.
Stilzitten en op de lauweren rusten behoren echter niet tot de opties, stelt Hermsen: “Bijblijven bij de digitale ontwikkelingen vergt continue aandacht. En voor achterlopers geldt dat het dichten van hun zogeheten digitale prestatiekloof een serieuze uitdaging is.” De komende maanden zullen Van Vliet en Hermsen nauw optrekken om de twee organisaties te integreren en het dienstenaanbod te stroomlijnen.