Consultancy.nl en ProSpex onderzoeken B2B Sales & Marketing in advieswereld
Consultancy.nl heeft de krachten gebundeld met ProSpex, een specialist in B2B Sales & Marketing, om samen de benchmark ‘Grip-op-acquisitie in de consultancymarkt’ te lanceren. Het onderzoek duikt in hoe adviesbureaus hun sales en marketing inrichten en kijkt naar onderwerpen zoals marketinguitgaven, leadgeneratie en contentmarketing, met als doelstelling om manieren te achterhalen hoe bureaus de effectiviteit van hun sales- en marketingapparaat kunnen verbeteren.
Met de benchmark willen de onderzoekers in kaart brengen op welke wijze consultancybureaus nieuwe klanten werven en hoe effectief ze daarin zijn. Hoe acquisitie wordt vormgegeven is een van de belangrijkste onderzoeksvragen – zijn het bijvoorbeeld de partners die acquisitie plegen, of krijgen juist consultants de ruimte om mee te ondernemen en daarbij ook bij te dragen aan sales? Ook wordt gekeken in welke mate commerciële afdelingen zoals sales, marketing of business development bijdragen aan het verkoopproces.
Een ander aspect dat onder de loep wordt genomen, is hoe succesvol iedere salesfase is voor een adviesbureau. Hoe goed zijn bureaus in het converteren van ‘suspect’ naar ‘lead’ of van lead naar (hot) ’prospect’? Belangrijker nog, hoe succesvol is de doorvertaling van prospect naar klant? En welke timeline hanteren bureaus voor het volledige proces alvorens wordt gestart met een opdracht bij een opdrachtgever?
Consultancy.nl en ProSpex onderzoek
Terwijl consultancybureaus over het algemeen de kennis en expertise in huis hebben om Request voor Information (RFI) of Request for Proposal (RFP) verzoeken van (potentiële) klanten af te handelen, worstelen ze regelmatig met het afhandelen van de processen die plaatsvinden alvorens een klant een ‘hot target’ wordt. Centraal in de eerste fasen van een commerciële cyclus is leadgeneratie. Het onderzoek zal uitwijzen hoe effectief bureaus zijn met leadgeneratie, welke kanalen ze hiervoor inzetten (CRM, E-mailings, Marketing Automation, SEO, SEA) en met welke gebieden ze het meeste worstelen.
Contentmarketing is een ander gebied dat aandacht krijgt in het onderzoek. Consultancybureaus staan bekend om de diepgaande content waarover ze intern beschikken en voor adviesbureaus ligt de uitdaging meer in het naar buiten toe etaleren van die kennis en expertise. Hiervoor zijn er veel verschillende manieren denkbaar, variërend van blogartikelen, infographics tot whitepapers en webinars, case studies, productbladen of ouderwetse advertenties (‘branded content’). De enquête kijkt ook naar welke kanalen het beste renderen: massamedia of juist niche-media? Via via en netwerken of juist grootschalige evenementen?
Het onderzoek staat open voor iedere partner/consultant die commerciële verantwoordelijkheid draagt. Als dank voor uw deelname ontvangt u direct na afronding een terugkoppeling van uw antwoorden in de vorm van een persoonlijk benchmark met andere vakgenoten. En na afronding van de onderzoeksperiode overhandigen wij u een waardevol en gedegen onderzoeksrapport. De inzichten die deze benchmark oplevert, kunt u direct gebruiken binnen uw organisatie.