Paul Postma verbonden als docent aan marketing leergangen van Nyenrode
Regelmatig verzorgt Paul Postma, oprichter van Paul Postma Marketing Consultancy, colleges voor verschillende marketingleergangen voor de Nyenrode Business Universiteit, zoals voor de leergang Digital Marketing Strategie & Social Media, en het Advanced Marketing Program. Postma, in het marketinglandschap een erkende marketingexpert, is al jarenlang als docent verbonden aan Nyenrode, door velen gezien als ’s lands meest prestigieuze universiteit. Als docent en ervaringsdeskundige heeft hij bij Nyenrode mogen bijgedragen aan diverse leergangen.
In de Nyenrode-leergangen ontwikkelen deelnemende professionals kennis en visie op de gebieden van onder andere digital marketing, social media en geavanceerde marketingtoepassingen. Zo ontdekken ze mogelijkheden voor hun eigen bedrijf door presentaties te volgen van vooraanstaande bedrijven en leren ze hoe ze hun bedrijfsdoelstellingen kunnen verbeteren door de strategische inzet van social media. De deelnemers krijgen een kijkje achter de schermen van grote en kleine organisaties en doen kennis op over hoe ze geavanceerde marketingmogelijkheden strategisch, tactisch en operationeel binnen hun eigen organisatie kunnen inzetten. Onderwerpen die in de Nyenrode-leergangen aan bod komen zijn onder meer: digital customer intelligence, content marketing & automation, conversie-optimalisatie en tooling, neuromarketing en community building & management.
Experts uit de praktijk
Voor het verzorgen van deze en overige leergangen maakt Nyenrode uitsluitend gebruik van docenten die gelden als autoriteiten binnen hun vakgebied. Deze professionals fungeren in de praktijk bijvoorbeeld als veelgevraagde spreker of columnist of zijn auteur van succesvolle boeken. De leergangen worden daarmee verzorgd door ervaren hoogleraren en experts in onder meer digital marketing, social media, technologie, digitale media en strategie. De docenten zijn onder andere werkzaam voor hun eigen succesvolle marketingpraktijk of actief binnen de meest toonaangevende organisaties en merken.
Een zo’n ervaren expert uit het veld is Paul Postma. Internationaal geldt Postma als een erkende marketingautoriteit. Zo stond hij aan de basis voor de marketingbenadering die als CRM een wereldwijde vlucht heeft genomen. In zijn vroege loopbaan was Postma marketingdirecteur van Wehkamp, en hij bouwde als partner van Ernst & Young (inmiddels EY) een internationale CRM-praktijk op. Postma is auteur van talloze publicaties, columns en artikelen en is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland over uiteenlopende onderwerpen binnen zijn expertisegebieden*.
Paul Postma Marketing Consultancy
Na de overname van E&Y Consulting door Capgemini in 2000 zette hij zijn bedrijf zelfstandig voort als directeur van Paul Postma Marketing Consultancy (PPMC), een organisatieadviesbureau voor commerciële vraagstukken en gespecialiseerd in kwantitatief marketingadvies. Vanuit PPMC adviseert Postma opdrachtgevers over de keuze en uitvoering van marketingstrategieën, verdienmodellen en de haalbaarheid van concepten, en helpt hij ook startups en nonprofit-organisaties bij hun ondernemingsvraagstukken. “Altijd vanuit een fact based en databasegestuurde benadering”, benadrukt Postma, die toevoegt: “Wij baseren ons op feitelijk gedrag van klanten; daaruit valt toekomstig gedrag uitstekend af te leiden. Wat mensen vertellen over hun (koop)gedrag heeft weinig verband met wat ze doen. Interessant om te weten, maar het heeft nauwelijks voorspellende waarde.”
Het marketingconsultancybureau, dat is gevestigd in Woerden, werkt voor commerciële bedrijven en voor nonprofit- en not for profit-organisaties en in uiteenlopende branches, van telecom, bouwbedrijven en overheden tot automotive, media en bijvoorbeeld de museumbranche. Onder de diensten van PPMC vallen gebieden als commerciële strategie & innovatie; neuromarketing, CRM en channel management; cultuurmarketing; personal sales management; en social media, mobiel en gaming.
Gedurende zijn loopbaan heeft Postma, naast voor Nyenrode, tientallen inleidingen en masterclasses gegeven voor onder andere Intermediair Seminars, Focus Conferences, Rijksuniversiteit Groningen, IDMK, Nima en Rotterdam School of Management (RSM).
* Onder meer publicaties in/voor: Tijdschrift voor Marketing, ManagementSite, NRC, Marketing Online en auteur van onder meer de boeken ‘Big Data Marketing, snel – simpel – succesvol’, ‘Anatomie van de Verleiding - neuromarketing toegepast’ en ‘Handboek Marketing 4.0 - digital, data-driven, direct’. Onderwerpen waarover Paul Postma regelmatig spreekt, zijn onder andere ‘de impact van platformbedrijven’, ‘oordelen versus feiten als sleutel voor commercieel succes’, ‘toepassingen van neuromarketing’, ‘sales management’, ‘zin en onzin van big data marketing’, en ‘waarom je met data beter beslist dan met je brein’.