Museum.nl: Online platform voor miljoenen museumfans
Deze zomer ging de website museum.nl live, het platform met ruim 400 musea en 800+ te bezoeken evenementen/tentoonstellingen. Het omvangrijke project werd in samenwerking met PPMC ontworpen en gelanceerd.
Vorig jaar ontvingen de Nederlandse musea een recordaantal van 33 miljoen bezoeken, 600 duizend meer dan in het voorgaande jaar. Bijna 10 miljoen van deze bezoeken waren afkomstig van Museumkaarthouders – de circa 1,3 miljoen kaarthouders kunnen een jaar lang zo vaak als ze willen naar ruim 400 musea.
Voor al deze doelgroepen geldt dat de online vindbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod van Nederlandse musea van belang is. In dat verband besloot de Museumvereniging, de branchevereniging van de Nederlandse musea en de uitgever van de Museumkaart, om Paul Postma Marketing Consultancy (PPMC) te betrekken bij de vraag hoe de digitale presentie kan worden versterkt.
Van vraag naar strategie
De Museumvereniging en PPMC begonnen hun verkenning met de ontwikkeling van het gewenste eindbeeld, inclusief de hiervoor benodigde digitale architectuur. Samen zijn een samenhangend toekomstbeeld en digitale strategie ontwikkeld, en is een proces uitgewerkt hoe dit gerealiseerd kan worden.
Ook zijn de belangrijkste succesvoorwaarden van een museumplatform dat een breed publiek moet aantrekken uitgedacht:
- Content van en participatie van alle leden (musea)
- State of the art digitale architectuur en gebruikerservaring
- Een accuraat leden-CRM als bron voor ruim 400 museumpagina’s
Vanuit deze pijlers is een briefing opgesteld voor een marktoriëntatie om te kijken welke bureaus aansluiting bij het vraagstuk en de technologie hebben. De bewijslast voor de gebruikerservaring wordt geleverd door gebruikerstesten tijdens en na livegang. “Hiervoor gebruikten we tal van bekende tools zoals eyetracking”, legt PPMC-partner Elias Bom uit.
Marktoriëntatie
PPMC werkte voor de Museumvereniging aan de oriëntatie in de markt, middels een gestructureerde briefing. Uit een longlist van web-, design- en creatieve bureaus is op basis van verschillende criteria een shortlist ontstaan van bureaus waarmee verkennende gesprekken zijn gevoerd.
Uiteindelijk heeft de oriëntatie een aantal kandidaten opgeleverd. De belangrijkste opbrengst van de marktoriëntatie was een goed beeld te krijgen hoe creatieve bureaus elk hun eigen visie ontwikkelen op een uniek product zoals de Museumkaart. “De rol van PPMC was hierin om de Museumvereniging te helpen bij het beslissingsproces. Daarbij delen we onze kennis en ervaring in het creëren van een marketing- en datagestuurde operatie”, zegt Elias.
Na een uitgebreide pitch en afweging van uiteenlopende onderwerpen werd uiteindelijk gekozen voor het voorstel van Q42 en Fabrique, twee bureaus met ervaring binnen en buiten de cultuursector.
Realisatie
De realisatiefase bestond ten eerste uit de ontwikkeling van een nieuwe website die geïntegreerd werd met het bestaande leden-CRM en andere bestaande websites. Dat geldt ook voor Google Analytics, Tagmanager en een bestaand Customer Data Platform voor uitwisseling van klantdata voor realisatie van het 360 graden-klantprofiel. Elias: “Met deze state of the art architectuur wordt de Museumkaart in staat gesteld een datagedreven marketingorganisatie te realiseren.”
Tijdens de realisatie maakte Paul Postma Marketing Consultancy deel uit van het ontwikkelteam. “Door onze kennis en ervaring van de scrum-aanpak bij dit soort projecten hebben we samen met de Museumvereniging ervoor gezorgd dat de bouw succesvol was verlopen”, geeft Elias aan.
Lancering
De website museum.nl had al eerder in 2020 gelanceerd kunnen worden, maar werd door de coronacrisis en de gedwongen tijdelijke sluiting van musea opgehouden totdat musea weer open waren. Eind juli 2020 werd Museum.nl gelanceerd, en inmiddels geldt de site als de startplek voor alle (internationale) museumfans waaronder Museumkaarthouders.
“Met Museum.nl is een state of the art webplatform neergezet voor miljoenen museumfans”, aldus Elias. “Ruim 400 musea kunnen in het CMS hun content beheren, de Museumvereniging voert de redactie. De uitdaging hier was om met een zeer groot aantal contentleveranciers en een kleine redactie in hetzelfde CMS grip te krijgen op de kwaliteit voor de eindgebruikers. Dat is gelukt.”
Ook biedt de site het fundament om datagedreven te werken. Elias: “De stichting Museumkaart kan met de naadloze integratie met het CDP en nieuwsbrieven nog relevanter worden en uit data-analyse inzichten creëren die voorheen niet mogelijk waren.”