Angelique Bakker-Pieper over studentenadviesbureau SOLVE Consulting
Wat speelt er allemaal in en rondom SOLVE Consulting Amsterdam? De komende weken maakt freelance journalist Sofie van Hamersveld korte portretten over de verschillende betrokkenen van het studentenconsultancy bedrijf. Deze week: lid van de Raad van Advies, Angelique Bakker-Pieper.
Angelique Bakker-Pieper is docente bij de vakgroep Arbeids- & Organisatie Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, maar is zeker niet haar gehele carrière werkzaam geweest als docente. Na haar studie rechten werkte ze geruime tijd bij de ABN Amro, waar zij zich bezig hield met kredietverlening aan internationale bedrijven. Ook heeft zij een tijdje gewerkt als consultant bij Frima Search & Selection.
Op 38-jarige leeftijd besloot zij toch het roer om te gooien en te beginnen aan de studie Communicatiewetenschappen. Na haar bachelor en master te hebben behaald is zij gepromoveerd en via een kleine omweg terechtgekomen bij de studie Arbeids- en Organisatie-Psychologie als docent. Haar specifieke interesse gaat uit naar theorieën over leiderschap en organisatiecultuur.
Van elkaar leren
Studentenadviesbureau SOLVE Consulting, dat inmiddels acht jaar bestaat en sindsdien een flinke groei heeft doorgemaakt, is volgens Bakker-Pieper een goede manier voor studenten om de academische vaardigheden in praktijk te kunnen brengen. Enerzijds hebben de organisaties profijt van de academische kennis van de studenten. Anderzijds biedt het de studenten een kans om te bekijken waar zij zich nog in kunnen ontwikkelen en waar zij juist al heel erg goed in zijn.
‘Mensen leren het meeste van elkaar, niet van een docent of leidinggevende’, zo luidt het credo van de docente, dat terugvoert op de vele jaren aan ervaring die zij heeft opgedaan binnen verschillende werkvelden. Vandaar dat ze haar rol binnen de Raad van Advies van SOLVE Consulting dan ook belangrijk vindt, om zo de kwaliteit van het studentenadviesbureau te waarborgen, maar ook om kennis uit te wisselen met de studentenconsultants.
SOLVE kan volgens Bakker-Pieper ook bijdragen aan het netwerk van de student waardoor het later makkelijker is om bijvoorbeeld een klant van vroeger aan te spreken. Ze geeft aan: “Je hebt ze aan het werk gezien maar je kunt je ook realiseren dat het ook maar gewoon mensen zijn. Dat maakt de stap gewoon een stuk kleiner.”
Tegenwoordig zijn bij de grote consultancybedrijven zoals McKinsey & Company ook natuurkundigen en econometristen nodig. Een consultant moet volgens Bakker-Pieper “ook sociale vaardigheden bezitten en niet zoals natuurkundige Sheldon uit de Big Bang Theory zijn”, grapt ze. Bij SOLVE worden deze skills volgens haar ook goed getraind tijdens de borrels. Ze ziet de vraag naar interdisciplinaire studies stijgen, zo zijn de studies PPLE en Europese studies in trek.
Het jigsaw effect
Ze stelt: “Feitelijk maakt SOLVE een soort van hybride versie tussen de officiële studie en een werkplek. Hierdoor ontstaat er een groep studenten die een gevoel krijgt voor interdisciplinair samenwerken.” Dit interdisciplinaire werken is volgens haar tegenwoordig van belang. Bakker-Pieper spreekt daarbij van het zogenaamde ‘jigsaw effect’. “Als iedereen een stukje van de puzzel meebrengt, dan is deze in ‘no time’ opgelost”, besluit ze.