SOLVE adviseurs krijgen training van Adviestalent en Annual Insight
Training Adviestalent
Op 18 januari reisden de studentconsultants van SOLVE af naar Amersfoort om een training bij Adviestalent te volgen. Het bureau, onderdeel van organisatieadviesbureau Twynstra Gudde, stoomt young professionals klaar voor het adviesvak.
Eén van de SOLVE adviseurs blikt enthousiast terug: “We werden hartelijk ontvangen en voorgesteld aan de trainers: Freija Rappoldt en Jasper Ebels. Zij gaven ons een training ‘communicatiestijlen’. We hadden werkelijk geen idee wat we konden verwachten bij dit brede onderwerp. De trainers verrasten ons positief door de zogeheten ‘communicatiestijlen matrix’ van AdviesTalent te introduceren.”
Na een korte test mochten de aanwezige deelnemers de plek van de twee trainers innemen in de matrix. “Dit leverde leuke discussies en waardevolle zelfinzichten op.” Na afloop van de training was er, onder het genot van een high tea, de gelegenheid voor de SOLVE-consultants om kennis te maken met de adviseurs van AdviesTalent. “We kijken terug op een zeer geslaagde middag en zien al uit naar de volgende training!”, aldus een deelnemer.
Training Annual Insight
Vrijdag 1 februari zijn de consultants uit Amsterdam, Rotterdam en Utrecht afgereisd naar Annual Insight in Amsterdam. Annual Insight is een datagedreven scale-up die organisaties in de sectoren food & agri en public & health van strategisch advies voorziet. Door middel van de toenemende beschikbaarheid van publieke data analyseert het bedrijf de data van organisaties, markten en consumenten.
Om een indruk te krijgen van de dagelijkse werkzaamheden van deze scale-up, mochten de studenten die middag zelf in de data duiken. De deelnemers kregen een case op het gebied van public & health. De uitdaging was om een zorgaanbieder in de verslavingszorg strategisch te adviseren nu de levensvatbaarheid van deze organisatie op het spel stond. De studentadviseurs pitchten hun onderzoeksstrategie en kregen vervolgens de uitdaging om een keuze te maken welke databronnen noodzakelijk zouden zijn voor hun opgestelde onderzoeksstrategie.
“Voor toegang tot bepaalde databronnen moest soms zelfs gebeld worden naar ‘boven’, waar een data-analist van Annual Insight in één minuut antwoord kon geven”, blikt een van de deelnemers terug. Het groepje dat zowel een uitbreiding naar een andere provincie als een fusie voorstelde, won uiteindelijk de case en kreeg een fles champagne. In navolging van de case werd de middag afgesloten in de ‘game room’ met alle medewerkers van Annual Insight. “Zo konden we de data-analisten leren kennen en vragen stellen onder het genot van een drankje.”
Naast Annual Insight en Adviestalent werkt SOLVE samen met diverse overige (trainings)partners uit de adviesbranche, te weten Boer & Croon, Deloitte, Berenschot, Frisse Blikken, Gupta Strategists en Möbius.