Autobedrijven kunnen daling in aftermarket ombuigen

28 september 2016 Consultancy.nl

De winst van autobedrijven op het gebied van aftersales loopt terug door de komst van nieuwe universele onderhoudsspelers. MSR voorspelt dat deze daling de komende jaren zal aanhouden, met grote negatieve gevolgen voor de al laag renderende dealerbranche. Met behulp van ‘tailor-made’ software en data-analyse kunnen de dealers hun omzet- en efficiencycijfers aanzienlijk verbeteren, stelt MSR-directeur Ronald van Eck. 

Hoewel de aftermarket van de automotivebranche jarenlang een vaste bron van inkomsten was, zijn de tijden inmiddels veranderd. Auto’s komen steeds minder vaak in de werkplaats, volgens Ronald van Eck, die samen met zijn broer Martin van Eck leiding geeft aan automotive consultancybureau MSR Consulting Group, het gevolg van “langere onderhoudsintervallen, betere kwaliteit van de auto's en kleinere formaten auto’s”. Hij geeft aan: “We signaleren op het gebied van aftersales bij autobedrijven een autonoom dalende omzet. Onze verwachting is dat de daling zich de komende jaren zal voortzetten.”

Autobedrijven kunnen daling in aftermarket ombuigen

Een andere ontwikkeling die bijdraagt aan de omzetdaling is de opkomst van nieuwe universele onderhoudsconcepten als Bosch Car Services, Profile en Vakgarage. Volgens Van Eck pakken deze spelers een steeds groter stuk van de markt. “Dat zorgt er niet alleen voor dat merkdealers omzet verliezen, het levert ook prijsdruk op. De nieuwe spelers zorgen ervoor dat alles steeds transparanter wordt voor de consument. En het gevolg is dat de kurk waarop dealers drijven langzaam kleiner wordt.” 

De veranderde realiteit op het gebied van onderhoud en andere vormen van aftersales vragen om actie van de Nederlandse autodealers, stelt de directeur van MSR Consulting. Hij gelooft dat het tij gekeerd kan worden met op maat gemaakte software. Waar autobedrijven vaak het overzicht missen, kan deze software inzicht geven in verbeterpunten voor de efficiency en kansen voor omzetgroei. “De bedrijven leven vaak bij de waan van de dag”, aldus Van Eck. “Ze komen te weinig toe aan een gestructureerde benadering.” Voordat dealers echter aan de gang kunnen met de nieuwe software, zullen zij eerst actie moeten ondernemen. “Veel dealers moeten eerst hun brondata op orde krijgen”, vertelt Van Eck. “Daar helpen wij ze bij”.

Dat data-analyse steeds belangrijker wordt voor de aftersales van de automotive branche, blijkt duidelijk uit de resultaten die MSR Consulting weet te behalen bij haar klanten. Volgens Van Eck gaat het bij veel bedrijven al gauw om een verbetering van 10% tot 20% op zowel het gebied van omzet als servicemarktaandeel. Ook ziet hij dat het aantal werkplaatsuren gemiddeld met 10% kan worden verbeterd. “Een middelgroot bedrijf kan daarmee zomaar €200.000 tot €250.000 aan extra omzet genereren. En dat kan in deze tijden zomaar het verschil maken tussen winst en verlies”, concludeert Van Eck.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup