Technologie, Media & Telecom consulting naar 5 miljard
De wereldwijde technologie-, media-, en telecom management consulting markt is gegroeid naar ongeveer $5 miljard. De groei verschilt echter per continent, waarbij de VS beduidend betere resultaten behaalt dan de rest van de wereld.
In 2012 gaven bedrijven in het tech- media en/of telecom (TMT) segment wereldwijd ongeveer $4.8 miljard uit aan de inhuur van management consultants, blijkt uit data van analistenbureau Source Information Services (Source). In 2013 groeide de markt met 4.1% naar net onder de $5 miljard grens ($4.99 miljard), goed voor ongeveer 5% van de wereldwijde consultingmarkt. Geschat op $24 miljard is ‘Financial Services’ het grootste segment binnen de markt, gevolgd door de ‘Public Sector’ en ‘Energy & Resources’. Binnen de TMT sector verschillen de resultaten per regio. De markt in de VS groeide met 8.5% in tegenstelling tot de ‘zware markt’ in de rest van de wereld, die slechts met 1.8% groeide. De enige lichtpuntjes buiten de VS vormden de relatief kleine opkomende markten zoals de Golfstaten, West-Afrika en Oost-Afrika, die groeiden met respectievelijk 11.3%, 35% en 18%.
Verschillen tussen sectoren
Hoewel de tech-, media en telecom sectoren door consultancybureaus normaliter als ‘een industrie’ worden behandeld, benadrukken de onderzoekers dat de marktstructuren en consultinguitgaven verschillen binnen de drie sectoren. Kijkend naar telecom bijvoorbeeld, worden veel markten gedomineerd door een klein aantal grote spelers, zegt Alison Huntington, Senior Analyst bij Source, wijzend op de dominante positie van traditionale spelers als Accenture, Capgemini Consulting en de Big Four. “Daarentegen is de mediasector vaak zeer gefragmenteerd en de uitdaging ligt in het vinden van klanten die groot genoeg zijn om consulting van aanzienlijke volumes in te kopen”, legt Huntington uit.
De techsector wordt gekenmerkt door zijn terughoudendheid in de uitgaven aan consultants, volgens Huntington toe te schrijven aan het feit dat deze bedrijven “door hun succes en eigen in-house expertise hier geen behoefte aan hebben”. Als gevolg hiervan kopen grote technologiereuzen als Google, Facebook en Apple heel weinig consultancy in, en kiezen zij ervoor om (voormalige) adviseurs aan te trekken binnen hun eigen gelederen. Bovendien is de snelheid van nieuwe ontwikkelingen in de high tech markt zo hoog dat consultants van nature veel moeite hebben om de industrie voor te blijven, laat staan deze te kunnen bijhouden.
Vanuit een functioneel oogpunt, zijn de belangrijkste servicegebieden binnen de TMT consultingmarkt ‘operational improvement’, geschat op $1.69 miljard, en ‘technology’ met een waarde van $1.59 miljard. Samen zijn deze segmenten goed voor tweederde van de markt, waarbij de rest wordt verdeeld over diverse overige diensten, waaronder strategy consultancy, change management en financial advisory. De focus ligt grotendeels op het innoveren van business modellen; monetarisatie van producten; het digitaliseren van assets; nieuwe klanten bedienen; klantenservice verbeteren; het bundelen van diensten om meer waarde te creëren; en zorgen voor een snellere ‘time to market’.
Vooruitzichten
De onderzoekers schetsen een positief toekomstbeeld, en stellen dat bijna alle ondervraagde klanten aangaven dat ze het komende jaar groei-initiatieven zullen starten, waardoor de behoefte aan consultancy gedurende het jaar waarschijnlijk zal stijgen. Net als binnen andere consultancysegmenten, biedt Big Data de grootste kansen. Bij klanten ontbreekt vaak de vereiste technologische expertise die hard nodig is om een datastrategie en analytische capaciteiten te ontwikkelen om de grote hoeveelheden van data te interpreteren. “De meerderheid van bedrijven in het TMT segment, vooral binnen de telecom, beschikt over enorme hoeveelheden klantdata die nu nog niet gebruikt worden. Nu is het tijd voor bedrijven om deze informatie om te zetten om hun klantrelaties te verbeteren. Met de vereiste vaardigheden en expertise in huis zijn consultants perfect in staat om klanten hierin te adviseren”, aldus Huntington.