Hoe houden adviseurs vakinhoudelijke kennis op peil

28 juli 2014 Consultancy.nl

Organisatieadviseurs die hun vakkennis willen bijspijkeren maken nog steeds het meest gebruik van traditionele kanalen als intervisie, training en boeken. Slechts 9% van de adviseurs ziet het online kanaal als een manier om inhoudelijk op de hoogte te blijven van de belangrijkste vakinhoudelijke trends en ontwikkelingen.

Voor klanten vormde expertise binnen een bepaald domein/industrie de laatste tientallen jaren een van de belangrijkste factoren voor het inhuren van externe adviseurs of het verkiezen van een interne adviseur boven een werknemer. Een onderzoek van een accountants- en advieskantoor vorig jaar toonde aan dat ‘expertise’ na prijs-kwaliteit, betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening de vierde belangrijkste factor is voor het inschakelen van een consultant.

Hoe houden adviseurs kennis op peil

Nieuwe trends
Echter, als gevolg van diverse trends binnen de adviesbranche ondergaat de rol van kennis een enorme verandering. Terwijl adviseurs in het verleden per definitie een kennisvoorsprong hadden door hun specialisme en jarenlange ervaring, kan daar niet langer standaard van worden uitgegaan. Kennis is de afgelopen jaren enorm gedemocratiseerd – het gevolg van nieuwe technologieën, digitalisering van kennisdatabanken en het toenemende professionalisme van interne consultancyafdelingen. Bovendien is de concurrentie in de sector enorm toegenomen – zo is bijvoorbeeld het aantal organisatieadviesbureaus in ons land de afgelopen jaren explosief gestegen. Voor adviseurs is het daarom belangrijker dan ooit om een concurrentievoordeel te behouden ten aanzien van kennis om zichzelf van de rest te kunnen onderscheiden.

HofP en M&C - Belangrijkste manieren om vakinhoudelijk op niveau te blijven.psd

De belangrijkste vraag voor adviseurs is: hoe hou ik mijn vakinhoudelijke kennis up-to-date? Een nieuwe enquête van adviesbureau House of Performance en vakblad Management & Consulting laat zien dat intervisie, training en boeken nog altijd de belangrijkste gebruikte kanalen zijn binnen het organisatieadviesvak. Kanalen die het minst in trek zijn voor de kennisvoorziening zijn onder meer weblogs, congressen en lezingen. En waar vakbladen in het verleden een belangrijke bron van informatie vormden, zo heeft dit kanaal de afgelopen jaren veel aan populariteit ingeboet.

Volgens Renée de Boo, partner bij House of Performance en betrokken bij het onderzoek, staan traditionele kanalen nog steeds bovenaan de wensenlijst omdat ze in tegenstelling tot digitale kanalen de mogelijkheid bieden om dieper in te gaan op persoonlijke ontwikkelbehoeftes. “Ook zien we dat adviseurs nog steeds veel behoefte hebben aan een leerervaring waarin persoonlijk contact centraal staat,” aldus de Boo.

HofP en M&C - Gemiddelde Leeftijden

Ook wijst ze op de verschillen in voorkeuren over leeftijdscategorieën heen. De gemiddelde leeftijd van de 156 ondervraagde adviseurs was 46 jaar – bij jonge adviseurs komt het online kanaal naar verhouding als populairder naar voren in vergelijking met de ‘oude generatie’  adviseurs (50+). Voor de komende jaren verwacht De Boo dat de transitie naar online en digitale kanalen zich verder zal voortzetten.


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup