Hoe houden adviseurs vakinhoudelijke kennis op peil
Organisatieadviseurs die hun vakkennis willen bijspijkeren maken nog steeds het meest gebruik van traditionele kanalen als intervisie, training en boeken. Slechts 9% van de adviseurs ziet het online kanaal als een manier om inhoudelijk op de hoogte te blijven van de belangrijkste vakinhoudelijke trends en ontwikkelingen.
Voor klanten vormde expertise binnen een bepaald domein/industrie de laatste tientallen jaren een van de belangrijkste factoren voor het inhuren van externe adviseurs of het verkiezen van een interne adviseur boven een werknemer. Een onderzoek van een accountants- en advieskantoor vorig jaar toonde aan dat ‘expertise’ na prijs-kwaliteit, betrouwbaarheid en kwaliteit van de dienstverlening de vierde belangrijkste factor is voor het inschakelen van een consultant.
Nieuwe trends
Echter, als gevolg van diverse trends binnen de adviesbranche ondergaat de rol van kennis een enorme verandering. Terwijl adviseurs in het verleden per definitie een kennisvoorsprong hadden door hun specialisme en jarenlange ervaring, kan daar niet langer standaard van worden uitgegaan. Kennis is de afgelopen jaren enorm gedemocratiseerd – het gevolg van nieuwe technologieën, digitalisering van kennisdatabanken en het toenemende professionalisme van interne consultancyafdelingen. Bovendien is de concurrentie in de sector enorm toegenomen – zo is bijvoorbeeld het aantal organisatieadviesbureaus in ons land de afgelopen jaren explosief gestegen. Voor adviseurs is het daarom belangrijker dan ooit om een concurrentievoordeel te behouden ten aanzien van kennis om zichzelf van de rest te kunnen onderscheiden.
De belangrijkste vraag voor adviseurs is: hoe hou ik mijn vakinhoudelijke kennis up-to-date? Een nieuwe enquête van adviesbureau House of Performance en vakblad Management & Consulting laat zien dat intervisie, training en boeken nog altijd de belangrijkste gebruikte kanalen zijn binnen het organisatieadviesvak. Kanalen die het minst in trek zijn voor de kennisvoorziening zijn onder meer weblogs, congressen en lezingen. En waar vakbladen in het verleden een belangrijke bron van informatie vormden, zo heeft dit kanaal de afgelopen jaren veel aan populariteit ingeboet.
Volgens Renée de Boo, partner bij House of Performance en betrokken bij het onderzoek, staan traditionele kanalen nog steeds bovenaan de wensenlijst omdat ze in tegenstelling tot digitale kanalen de mogelijkheid bieden om dieper in te gaan op persoonlijke ontwikkelbehoeftes. “Ook zien we dat adviseurs nog steeds veel behoefte hebben aan een leerervaring waarin persoonlijk contact centraal staat,” aldus de Boo.
Ook wijst ze op de verschillen in voorkeuren over leeftijdscategorieën heen. De gemiddelde leeftijd van de 156 ondervraagde adviseurs was 46 jaar – bij jonge adviseurs komt het online kanaal naar verhouding als populairder naar voren in vergelijking met de ‘oude generatie’ adviseurs (50+). Voor de komende jaren verwacht De Boo dat de transitie naar online en digitale kanalen zich verder zal voortzetten.