Olympische Spelen en Elfstedentocht hotter dan WK

24 juni 2014 Consultancy.nl

Momenteel is Nederland en de rest van de wereld in de ban van het WK voetbal. Ruim 9 miljoen Nederlanders keken naar de kraker Nederland-Spanje, zo’n 7,2 miljoen kijkers zagen Nederland winnen van Australië en gisteravond telde Nederland-Chili zo’n 8 miljoen kijkers. Ondanks de massale media aandacht en de miljoenen mensen die aan de buis gekluisterd zitten, is het WK Voetbal onder het volk gek genoeg niet het populairste sportevenement. Volgens een onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy kunnen de Olympische Spelen en de Elfstedentocht op meer sympathie rekenen.

Hendrik Beerda
Iedere twee jaar brengt Hendrik Beerda, een zelfstandig marketingadviesbureau uit Amsterdam, de populariteit van onder meer sportevenementen en competities in kaart. Uit de onlangs gelanceerde editie blijkt dat het WK voetbal ten aanzien van zijn imago flink heeft ingeboet. De Olympische Spelen en de Elfstedentocht woden door de circa 2,000 respondenten hoger gewaardeerd dan het mondiale voetbaltoernooi. Ook de populariteit van het Nederlands Elftal is minder dan voorheen.

WK voetbal

Een overzicht van de TOP 10 sterkste sportmerken:

1. Olympische Spelen 6. Eredivisie
2. Elfstedentocht 7. WK Allround Schaatsen
3. WK Voetbal 8. EK Allround Schaatsen
4. Tour de France 9. UEFA Champions League
5. EK Voetbal 10. NK Allround Schaatsen 


WK imago daalt
Volgens Hendrik Beerda liggen diverse factoren ten grondslag aan de populariteitsdaling van het WK voetbal. Zo zijn veel Nederlanders kritisch over de landen die het WK dit jaar en de komende jaren organiseren - Brazilië (2014), Rusland (2018) en Qatar (2022). Te denken valt bijvoorbeeld aan kritiek met het oog op mensenrechtenschendingen of vermeende omkoping bij de toewijzing van de WK organisatie. Verder geeft het adviesbureau aan dat het voetbaltoernooi toch meer een mannensport blijft, waardoor de populariteit vrijwel uitsluitend wordt ingegeven vanuit deze doelgroep – dit in tegenstelling tot de Olympische Spelen en de Elfstedentocht, die een veel grotere doelgroep kennen.

Tenslotte heeft het Nederlands Elftal bij het laatste EK slechte resultaten geboekt (uitschakeling in kwartfinale tegen Rusland), waardoor in aanloop naar het WK voetbal het Nederlandse publiek niet bepaald warmliep voor het toernooi. Daarbij moet inmiddels gezegd worden dat de oranjekoorts flink is aangewakkerd, nu het Nederlands Elftal zich reeds heeft geplaatst voor de achtste finales. 

More on: Hendrik Beerda Brand Consultancy
Netherlands
Company profile
Hendrik Beerda Brand Consultancy is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Hendrik Beerda Brand Consultancy

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.