10 sterkste en populairste retailmerken van Nederland

26 mei 2015 Consultancy.nl

Bol.com is verkozen tot het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy dat werd gehouden onder zo’n 1.900 repondenten. Op plek twee en drie staan respectievelijk supermarktketen Albert Heijn en drogisterijketen Kruidvat.

Retailmerken onderzoek 2015
Iedere twee jaar brengt marketing- en merkenspecialist Hendrik Beerda Brand Consultancy het zogeheten Retailmerken onderzoek uit, waarin gekeken wordt welke retailorganisaties de grootste merkbekendheid genieten in ons land. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in het imago van de onderzochte bedrijven en wordt ingezoomd op de ontwikkelingen in de branche die hebben bijgedragen aan de specifieke behaalde positie van merken in de ranking.

Voor de 2015 editie van het Retailmerken-onderzoek ondervroeg Hendrik Beerda in totaal 1.875 respondenten. Eerst werd een selectie gemaakt van de 100 belangrijkste retailers in Nederland, op basis van omzet, bezoekfrequentie en aantal vestigingen. Daarna werd voor deze 100 merken navraag gedaan naar de kracht en het imago van ieder merk, en werden deze – op in totaal 40 factoren binnen zes categorieën – beoordeeld*.

10 sterkste en populairste retailmerken van Nederland

Op de eerste plaats staat Bol.com, die de sterkste merkreputatie geniet bij winkelend Nederland. Hendrik Beerda licht toe: “Bol.com is niet alleen de bekendste, maar ook de meest gewaardeerde winkel van Nederland. Bovendien voelen Nederlanders zich het sterkst verbonden met dit online warenhuis”, stelt Beerda. Nota bene als online winkel laat Bol.com fysieke winkelketens, zoals supermarktketen Albert Heijn (#2) en Drogisterij Kruidvat (#3), achter zich. Beerda: “Ondanks de relatief korte historie wordt bol.com gezien als de winkel die het retailvak het best beheerst. Winkelen bij bol.com vindt de gemiddelde Nederlander zelfs leuker dan bij een fysieke winkel. De winkels van IKEA en Albert Heijn worden na bol.com als meest aantrekkelijk ervaren.”

Onderscheidend vermogen
De huidige retailmarkt ondergaat enorme veranderingen. Vooral op concurrentiegebied schieten nieuwe online concurrenten met sterke nieuwe businessmodellen als paddestoelen uit de grond. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue, beslist.nl, Zalando, of Fonq.nl. Veel bestuurders van retailketens die de laatste jaren financieel minder presteren schuiven volgens Beerda hun problemen af op de verslechterde economie en de opkomst van deze nieuwe concurrentie.

Volgens de merkenspecialist ontbreekt het veel retailketens echter aan onderscheidend vermogen, wat hun imago of merkkracht uiteindelijk niet ten goede komt. Bedrijven die hoger in de top 10 van de ranking staan, zoals IKEA (#5) en Action (#6), behalen op onderscheidend vermogen goede cijfers. Beerda noemt echter ook voorbeelden van ketens waarbij onderscheidend vermogen te wensen overlaat, zoals bijvoorbeeld Blokker (#8), dat door respondenten onder meer als een saai winkelconcept wordt gezien met een lage relevantie van aanbod. Andere voorbeelden die worden genoemd zijn (het failliete) Miss Etam of kledingzaak Bristol.

* Merkkracht, persoonlijkheid, prestatie, aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup