Bol.com & Bruna beste merken in boekenwinkelsector
Bol.com is voor de derde keer op rij uitverkozen tot de boekenwinkel met het sterkste merk binnen de boekensector. De website wordt gevolgd door de boekenwinkels Bruna (#2) en Primera (#3). Dit blijkt uit een recent merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.250 Nederlanders.
Boekensector Merkenonderzoek
Marketing- en merkenspecialist Hendrik Beerda Brand Consultancy brengt sinds 2010 iedere twee jaar het onafhankelijke Boekensector Merkenonderzoek uit. Hierbij worden 1.250 Nederlanders gevraagd een vragenlijst in te vullen, waarna twee stappen worden ondernomen. Ten eerste wordt de spontane bekendheid van duizenden namen in de boekensector onderzocht, en vervolgens wordt van de 50 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago ervan.
Een overzicht van de huidige top 7 boekenwinkels van Nederland:
Boekwinkels en boekenclubs
Sinds het merkenonderzoek in 2010 voor het eerst gehouden werd, is Bol.com iedere keer opnieuw verkozen tot het sterkste merk in de boekensector. De online boekenwinkel wordt gevolgd door Bruna – die twee jaar geleden ook op de tweede plek stond, en Primera, die sinds de vorige editie één plek gestegen is. De website Eci.nl komt is nummer vier, en komt van plek de vijfde plek vandaan. AKO staat deze keer op de vijfde plek, en is daarmee sinds 2012 twee plaatsen gestegen in de ranking. Libris staat zesde, evenals in de vorige editie. Tot slot heeft Polare wederom de zevende plek bemachtigd, ondanks het feit dat het eerder dit jaar failliet werd verklaard.
Hendrik Beerda over het succes van Bol.com: “Dankzij het steeds bredere assortiment is bol.com voor een toenemend aantal Nederlanders relevant. Hiermee versterkt de online winkel zijn positie ook in de boekensector. Uit het onderzoek blijkt dat ook de groeiverwachtingen voor bol.com het grootst zijn van alle boekverkopers.”
Gerelateerd nieuws: Top 10 populairste schrijvers van Nederland.