Kirkman Company: 4 tips voor werken met flexwerkers
Het aantal flexwerkers in Nederland heeft in de afgelopen jaren een vlucht genomen. Inmiddels telt ons land meer dan een miljoen flexwerkers – wat neerkomt op zo’n een op de drie werknemers. Tegenover de voordelen voor bedrijven, zoals de toegang tot een grotere pool van flexmedewerkers en lagere vaste personeelskosten, staan ook diverse uitdagingen. Zo moeten organisaties onder andere omgaan met het feit dat het personeel geen lange-termijn toewijding heeft ten aanzien van de bedrijfs-doelstellingen. Ook bestaat het gevaar dat er een ‘brain drain’ plaatsvindt. Een andere veel gehoorde uitdaging is de spanning rondom samenwerking tussen flexwerkers en vast personeel.
De belangrijkste sleutel om te zorgen dat flexwerkers zich succesvol inzetten, is het onderhouden van een goede relatie met hen. Kirkman Company en de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) hebben, op basis van onderzoek onder 9 grote organisaties (waaronder Essent, Heineken, DAS, BAM, Merck en Sigra), vier tips opgesteld waarmee bedrijven een goede relatie met flexwerkers kunnen onderhouden.
1. Zorg dat de HR-afdeling de flexwerkers inhuurt, niet de afdeling Inkoop.
Bij veel organisaties regelt Inkoop de inhuur van flexwerkers. Wanneer HR dit zou regisseren, is er beter zicht op deze werknemers en wordt zorggedragen dat zij zo worden behandeld als vaste medewerkers.
2. Heb zorg en aandacht voor Onboarding.
Vaste medewerkers krijgen bij de start van hun carrière vaak een introductie van de organisatie en bepaalde afdelingen zodat ze goed van start kunnen terwijl flexwerkers vaak meteen aan het werk worden gezet. Hierdoor voelen flexwerkers zich minder onderdeel van de organisatie waardoor opbouw van een relatie wordt gehinderd.
3. Zorg dat het HR-beleid waar mogelijk gelijk is met vaste medewerkers.
Zo weten flexwerkers waar zij aan toe zijn in geval van bijvoorbeeld ziekte. Geef hen bijvoorbeeld ook toegang tot het beoordelingstraject, zodat er oog is voor hun ontwikkeling.
4. Geef flexwerkers mogelijkheid tot training en ontwikkeling.
Flexwerkers zijn juist enorm gericht op hun ontwikkeling. Het is vaak om die reden waarom ze zich aan meerdere organisaties willen binden. Door ook flexibele werknemers toegang te geven tot training en ontwikkeling geef je als organisatie het signaal dat je bereid bent te investeren in een werknemer en daarmee in de relatie.
Zie ook het bericht 'Kirkman: Vaste flexpool gunstig voor bedrijven'.