AT Kearney: Top 20 retailmarkten opkomende landen

17 juni 2013 Consultancy.nl

De Zuid-Amerikaanse landen Brazilië, Chili en Uruguay zijn de meest interessante groeimarkten voor retailers om in te investeren. Dit blijkt uit de ‘Global Retail Development Index 2013’* van adviesbureau A.T. Kearney. Turkije en Kazakhstan behoren tot de snelste groeiers.

Een overzicht van de top 20 aantrekkelijkste retailmarkten:

Top 20 Emerging Market Retail Landen

Volgens Jos Leijnse, partner bij het strategie adviesbureau, worden opkomende landen steeds belangrijker voor internationale retailers. “Wanneer ontwikkelde markten geen of zwakke groei vertonen, veranderen ontwikkelende landen in belangrijke groeibronnen”.

Brazilië
De cijfers van het adviesbureau tonen aan dat retailers niet meer om Brazilië heen kunnen – het land met circa 200 miljoen inwoners staat voor de derde achtereenvolgende jaar op 1 in de Index. Belangrijkste reden is de sterke stijging van retail-uitgaven - in 2013 wordt er een groei van 11% verwacht. De aanhoudende investeringen, organische groei en infrastructurele verbeteringen in de aanloop naar FIFA 2014 en de Olympische Spelen in 2016 liggen hieraan ten grondslag, net als het stijgende consumentenvertrouwen. Daarnaast is de groeiende Braziliaanse middenklasse aantrekkelijk voor retailers.

China, met afstand de grootste retailmarkt, zakt naar de vierde plaats. Toch blijft het belang van de Chinese markt onomstreden en onmogelijk om te negeren: double-digit sales groei, toenemende consumentenvraag en een dynamische retailomgeving. Zo heeft China vorig jaar maar liefst 288 nieuwe malls geopend en telt het in totaal zo’n 3.100 grote winkelcentra.

Stijgers en dalers
Grootste stijgers zijn Turkije, Kazakhstan en Colombia. Grootste dalers zijn India, Oman, Botswana, Macedonië en Azerbeidzjan. De sterke daling van India (van #6 naar #14) heeft met name te maken met de forse afname in GPD-groei (-5%) en de relatief lage winstgevendheid van retailactiviteiten.

Marktomvang
De consultants adviseren retailers om naast de aantrekkelijkheid van landen ook te kijken naar marktomvang. Zo scoren Rusland en Mexico bijvoorbeeld relatief laag op de GRDI index maar vertegenwoordigen ze met China, India en Brazilië de grootste afzetmarkten. Een overzicht:

Retail Marketsize Developing Markets

* In het onderzoek keek A.T. Kearney naar de aantrekkelijkheid van retail-investeringen in 30 ontwikkelende landen. De mate van aantrekkelijkheid werd berekend op basis van vier factoren: marktaantrekkelijkheid, landenrisico’s, marktconcurrentie en tijdsdruk.