AI blijft bij de meeste bedrijven steken in de startblokken

24 juni 2025 Consultancy.nl

AI is vandaag de dag razend populair, al wordt de technologie met de nodige voorzichtigheid benaderd. In veel bestuurskamers staan AI-strategieën hoog op de agenda, maar er is nog een grote kloof tussen ambitie en uitvoering. Uit onderzoek van Ciphix blijkt dat AI bij bijna driekwart van de bedrijven nog niet verder is dan de startfase.

Anno 2025 lijkt er geen ontkomen meer aan: AI is overal. De hoge interesse in AI wordt ook bevestigd in onderzoek na onderzoek. In lijn daarmee benadrukt ook de studie van Ciphix de potentie van deze sterk opgekomen technologie.

Bijna iedere respondent (97%) liet Ciphix weten dat AI kan leiden tot verbeteringen in efficiëntie en automatisering. Innovatie van producten en diensten (38%), medewerkerstevredenheid (31%) en kostenbesparing (19%) worden eveneens genoemd. Slechts 6% van de respondenten geeft aan nog geen duidelijk beeld te hebben van de waarde die AI kan opleveren.

Lees ook: Generatieve AI biedt een unieke kans voor productiviteit en arbeidsmarktkrapte.

De studie van Ciphix benadrukt tegelijk echter dat het realiseren van veel van dat potentieel nog wel even kan duren: succesvolle implementatie van AI is nog ver weg. Bijna driekwart (72%) van de ondervraagde organisaties geeft aan dat AI nog niet heeft geleid tot structurele toepassingen. Slechts één op de vier past AI inmiddels op een structurele manier toe binnen enkele processen. De rest blijft steken in plannen en experimenten.

“Veel bedrijven zien de potentie, maar missen de slagkracht om van intentie naar implementatie te gaan”, zegt Philippe Neven van Ciphix. “De stap naar bredere implementatie wordt nog nauwelijks gezet.”

De grootste belemmeringen

Opvallend is dat de belangrijkste obstakels voor bredere toepassing van AI niet zozeer in de technologie zelf liggen, maar in de inrichting van processen en het menselijk kapitaal binnen organisaties. AI-vaardig worden vereist veranderingen op veel verschillende gebieden van de bedrijfsvoering. Door factoren als gebrek aan kennis en beperkte veranderkracht worstelen organisaties met het zetten van de juiste stappen.

Daarnaast speelt interne onduidelijkheid mee over welke initiatieven prioriteit verdienen. AI heeft de potentie om vrijwel elke afdeling, elk proces en elke functie te versterken. De uitdaging is om de juiste keuzes te maken over waar middelen en budgetten naartoe gaan, onder andere door het prioriteren van AI-initiatieven.

Weerstand binnen de organisatie vormt ook een belangrijke bottleneck. Technische problemen, zoals verouderde systemen of datakwaliteit, wegen volgens het onderzoek van Ciphix minder zwaar.

Investeren in AI

Ondanks deze belemmeringen is de AI-trein niet meer te stoppen, stellen de onderzoekers. Vier op de tien organisaties verwachten het komende jaar meer AI-pilots te starten en een derde ziet ruimte om bestaande toepassingen verder uit te bouwen.

Kortom, AI krijgt binnen organisaties een steeds prominentere rol. Of en wanneer bedrijven erin slagen hun plannen daadwerkelijk te realiseren, blijft echter nog de vraag.

More on: Ciphix
Netherlands
Company profile
Ciphix is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Ciphix is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.