Hoe de InTheArena 5-stappen verandermethode een bank in beweging bracht

17 februari 2025 Consultancy.nl

Toen een bank voor een groot en complex verandertraject stond, schakelde de financiële instelling InTheArena in om de transitie te begeleiden. Ireen Maarse, partner bij InTheArena, legt uit hoe de 5-stappen verandermethode van het bureau het traject tot een succes maakte.

De bank in kwestie had de ambitie om meerdere business lines in Nederland over te zetten op een nieuw platform. “Honderden medewerkers werden geraakt door de transitie en alles moest binnen één jaar afgerond zijn”, schetst Maarse. “Kortom: een enorme uitdaging.”

Het leiderschapsteam wist uit eerdere ervaringen dat de transformatie meer vereiste dan enkel begeleiding rondom systemen, data en structuur. Maarse: “De verandering was ingrijpend en bracht een nieuwe manier van werken met zich mee. Mensen moesten écht meegenomen worden in de reden achter de verandering en daadwerkelijk in beweging komen.”

Mensen in beweging brengen

Voor het begeleiden van deze verandering schakelde de bank InTheArena in. “Omdat ze wisten dat wij niet blijven hangen in mooie plannen”, verklaart Maarse de keuze voor de adviesboutique. “Wij staan bekend om onze ‘getting things done’-mentaliteit en onze kracht om mensen daadwerkelijk in beweging te brengen.”

Centraal in de aanpak van InTheArena staat de 5-stappen verandermethode. Geïnspireerd door bewezen change management-raamwerken, heeft het bureau dit model zelf ontwikkeld op basis van zijn jarenlange praktijkervaring. “Ons doel is helder: verandering duurzaam en daadkrachtig doorvoeren”, zegt Maarse.

Bij klanten door het hele land en in verschillende sectoren heeft deze aanpak gezorgd voor blijvende impact, geeft ze aan. “Onze pragmatische methode maakt van elke verandering een succes. Zo zorgen we voor tevreden opdrachtgevers, betrokken medewerkers en een blijvend resultaat.”

Zo ook bij de bank, die een succesvolle go-live heeft weten te realiseren. Alle eindgebruikers en overige stakeholders werken nu op een nieuwe, efficiëntere, effectievere en meer klantgerichte manier.

“Onze veranderaanpak draait om mensen van de organisatie zelf: ze inspireren tot actie, samenwerking stimuleren en hen initiatief laten nemen”, legt Maarse uit. “Bij deze bank hebben we onze methode vertaald naar een vaste werkwijze die nu de standaard is binnen het programma. Het resultaat is iets waar we trots op zijn.”

Na het succes in Nederland rolt de bank de verandering nu verder uit binnen de internationale organisatie. “Komend jaar werken we samen met de bank om meerdere landen in Europa op hetzelfde platform aan te sluiten”, sluit Maarse af.

More on: InTheArena
Netherlands
Company profile
InTheArena is a Netherlands partner of Consultancy.org