Vier onmisbare trends die organisaties in 2025 vormgeven

07 januari 2025 Consultancy.nl

Bij Mobilee trappen ze het jaar traditiegetrouw af met een voorspelling: welke trends zullen dit jaar bepalend zijn voor het zakelijke landschap? Mobilee-experts Simone Adams en Jeroen van Ginneken nemen ons mee langs vier onmisbare trends voor 2025.

1: Brede ingebruikname van AI

De eerste trend is geen grote verrassing en kan natuurlijk niet ontbreken op de lijst: de adviseurs zetten de inzet van artificial intelligence (AI) met stip op plek één, waarbij ze 2025 beschouwen als het jaar van de brede ingebruikname van deze sterk opkomende technologie.

Volgens het CBS maakte in 2024 bijna een kwart van de Nederlanders en 60% van de organisaties gebruik van kunstmatige intelligentie. Mobilee verwacht dat deze percentages verder zullen stijgen. “Daarnaast zien we dat het experimenteren met AI in toenemende mate verandert in het concreet toepassen in processen.”

Om te zorgen dat AI op een juiste, veilige en effectieve manier door medewerkers wordt gebruikt, wijzen de adviseurs op een aantal belangrijke overwegingen. Allereerst de noodzaak van het opstellen van een AI-beleid, dat beschrijft hoe organisaties omgaan met de technologie, de mate van menselijk toezicht, onderlinge verantwoordelijkheden en te nemen beheersmaatregelen. Dit om te voorkomen dat AI op de verkeerde manier wordt ingezet.

Ook wijzen de adviseurs op het belang van verantwoorde AI en cybersecurity, om te zorgen dat AI niet leidt tot verkeerde of onethische inzichten en te vermijden dat gegevens misbruikt worden door kwaadwillenden.

Lees ook: Zes tips om duurzaam waarde te creëren met AI.

2: Hybride cloud

Volgens onderzoek van Nutanix zal het gebruik van hybride multi-cloudmodellen de komende jaren flink toenemen. Dit is een infrastructuur waarbij organisaties bewust werken met meerdere cloudomgevingen om de afhankelijkheid van aanbieders te verminderen en platform-specifieke voordelen te benutten.

De volgende trend hierin is volgens Mobilee het effectief combineren van zowel de bekende openbare public clouds als private, on-premise cloudomgevingen.

“Naast de voordelen die een multi-cloud biedt, wordt de private cloud vaak gebruikt om gevoelige gegevens op te slaan, omdat op deze omgeving specifieke beveiligingsregels kunnen worden ingesteld. Zo wordt de flexibel ingerichte public cloud de voorkeursomgeving voor de reguliere bedrijfsgegevens, terwijl de (extra) gevoelige data beter beschermd worden in de private cloud.”

De uitdaging die veel organisaties in 2025 willen aanpakken, is om deze cloudomgevingen flexibel samen te laten werken.

3: Data verrijken met externe bronnen

Voor 2025 voorzien de experts van Mobilee een stevige groei in het aantal ‘3rd party datasets’, die worden aangeboden door zogeheten ‘data marketplaces’. Dit zijn platforms waar op een klantvriendelijke manier datasets en -producten worden aangeboden die eenvoudig kunnen worden beheerd. “Zie het als een webwinkel met de beschikbare dataproducten die een organisatie heeft ontwikkeld of ingekocht.”

Er zijn twee soorten data marketplaces: interne en externe. Interne systemen worden alleen intern bij organisaties gebruikt; bijvoorbeeld om allerhande datasets en rapporten gestructureerd aan te bieden. Ze zorgen voor een intuïtieve front-end en een beheersbaar rechtensysteem. “Deze vormen een uitstekende manier om data eindelijk écht centraal binnen de organisatie aan te bieden.”

Externe marketplaces voegen hier een laag aan toe: datasets van derde partijen. Organisaties kunnen de gegevens van derde partijen, bijvoorbeeld een onderzoeksinstituut, eenvoudig kopen en integreren met hun eigen data. Hiermee kunnen ze hun data-inzichten verrijken en uitbouwen. “Zo kunnen nóg betere bedrijfsbeslissingen worden genomen.”

4: Klantgerichte dienstverlening

Net als in voorgaande jaren benadrukt Mobilee opnieuw excellente klantdienstverlening als een trend voor het komende jaar. Aangezien de eisen van klanten continu evolueren en consumenten tegelijkertijd hun verwachtingen verhogen, staan organisaties onder druk om te leveren. Onderzoek toont aan dat bedrijven die uitblinken in klantbeleving daar ook de vruchten van plukken.

Dit begint volgens Mobilee met het ontwerpen van een onderscheidende customer journey, die langs alle touchpoints – zowel offline als online – naadloos verloopt. Belangrijke focusgebieden zijn personalisatie, gebruiksgemak en de menselijke kant van de dienstverlening en klantenservice.

De klant centraal stellen klinkt wellicht makkelijk. Maar dat is het zeker niet, waarschuwen de experts. Uit eigen praktijkervaring weet Mobilee dat er heel wat bij komt kijken om een customer excellence-transformatie in goede banen te leiden: “Naast veranderingen in processen en structuren vereist het ook een cultuuromslag binnen alle lagen van de organisatie.”

More on: Mobilee
Netherlands
Company profile
Mobilee is a Netherlands partner of Consultancy.org