Quintop ondersteunt Koninklijke Verkade bij reorganisatietraject

03 oktober 2024 Consultancy.nl

Koninklijke Verkade voerde recent een reorganisatie door. Voor dit complexe en gevoelige proces schakelde het bedrijf de hulp in van HR-adviesbureau Quintop.

Met het maken van onder meer koekjes, chocolade en beschuit is het in 1886 opgerichte Koninklijke Verkade uitgegroeid tot een waar begrip. Om zijn concurrentiepositie te verstevigen en te zorgen dat de personeelsomvang in lijn is met het budget, besloot het Zaanse bedrijf tot verdergaande automatisering en daarmee ook een reorganisatie.

Zo’n gevoelig proces vraagt om zorgvuldige aanpak. Quintop speelde hierin een centrale rol. Het adviesbureau ondersteunde Verkade om te beginnen met het opstellen van een business case waarin de besparingen van het plan werden uitgewerkt. Maar ook de nodige voorbereidingen werden getroffen voor een goede reorganisatie – met aandacht voor de mens.

Afstemming met alle betrokken partijen was daarbij cruciaal. “Een reorganisatie kan veel onrust veroorzaken binnen een organisatie, maar een gedegen voorbereiding en goede communicatie helpen om de zorgen van zowel medewerkers als andere betrokkenen te verminderen”, stelt Wilco Bontenbal, partner bij Quintop.

“Ten eerste is overzicht scheppen van cruciaal belang”, legt hij uit. “Zonder strakke planning en begrip van de samenhang tussen verschillende processtappen is een dergelijk traject gedoemd te mislukken.”

Een plan voor alle betrokkenen

Quintop ondersteunde Verkade bij het opstellen van nieuwe functieprofielen en een communicatieplan om naast de medewerkers alle stakeholders te informeren – denk onder meer aan de ondernemingsraad (OR), de stuurgroep en de vakbonden.

Daarnaast werden voorbereidingen getroffen voor de onderhandelingen over een nieuw sociaal plan met vakbonden en werd de adviesaanvraag bij de ondernemingsraad zorgvuldig voorbereid.

“Door het constante stakeholdermanagement werd een solide basis gelegd voor succesvolle besluitvorming.”

Het succes van een reorganisatie staat of valt volgens Bontenbal bij het betrekken van alle belanghebbenden. “Regelmatige communicatie is het sleutelwoord. Vooral regelmatig overleg met de OR vergroot de kans op een positief advies.”

Quintop ondersteunde Verkade ook in de communicatie met een vertegenwoordiging van het top- en middenmanagement, die tijdens het proces belangrijke adviezen gaf. “Door het constante stakeholdermanagement werd een solide basis gelegd voor succesvolle besluitvorming.”

Einde aan de onzekerheid

Nadat de OR instemde met de adviesaanvraag, startte het plaatsingsproces. Mede dankzij Quintops ervaring kon dit proces efficiënt worden ingericht.

“Middels belangstellingsregistratie en meerdere soorten maatstaven hebben we in relatief korte kunnen tijd vaststellen hoe de toekomstige organisatie eruit zou komen te zien”, legt Bontenbal uit. “Zo konden we zo snel mogelijk een einde maken aan de onzekerheid onder medewerkers.”

Vanaf de start van het traject werkte Quintop nauw samen met de HR-afdeling van Verkade om weerstand tegen de veranderingen op te vangen. Zo werden trainingen georganiseerd om managers te ondersteunen in het voeren van moeilijke gesprekken.

Na een selectieproces werd een externe partij ingeschakeld om een mobiliteitscentrum op te richten, dat zich richtte op het begeleiden van boventallige medewerkers naar nieuwe kansen. Ondertussen richtten Quintop en Verkade zich uitvoerig op de nazorg voor degenen die binnen de organisatie blijven.

Al met al kijkt Bontenbal tevreden terug op het proces: “We zijn van begin tot eind betrokken geweest en hebben zo ondersteuning weten te bieden op alle vlakken. Deze aanpak maakt zelfs de grootste veranderingen gesneden koek.”

More on: Quintop
Netherlands
Company profile
Quintop is a Netherlands partner of Consultancy.org