Zuidasdok kiest AT Osborne als partner voor projectbeheersing
AT Osborne heeft een belangrijke rol gekregen op een van de grootste bouwprojecten van ons land. Het bureau wordt de komende twaalf jaar verantwoordelijk voor de projectbeheersing rond de aanleg van het Zuidasdok.
Het megaproject Zuidasdok heeft als doel om de bereikbaarheid van Amsterdam en de noordelijke Randstad te verbeteren, zowel over de weg als het spoor. Het project omvat onder meer de ondergrondse uitbreiding van de A10 ter hoogte van Zuidas, de bouw van een moderne openbaarvervoershub en de aanleg van groene ruimtes rondom de tunnel.
Zuidasdok is een gezamenlijk programma van het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam. Er is één uitvoeringsorganisatie (‘Programmaorganisatie Zuidasdok’), een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam.
De Programmaorganisatie heeft AT Osborne na een competitief tendertraject geselecteerd als partner voor projectbeheersing. AT Osborne wordt verantwoordelijk voor onder andere scopebeheer, planningsmanagement, risicomanagement, financieel beheer en kwaliteitsborging.
Joost van Blokland, managing consultant bij AT Osborne, reageert verheugd op het binnenhalen van de klus. “Zuidasdok zal niet alleen de bereikbaarheid verbeteren, maar ook bijdragen aan een schonere lucht, minder geluidsoverlast en een aantrekkelijker leefklimaat voor de inwoners van Amsterdam. We kijken ernaar uit dat we de komende twaalf jaar met ons team een belangrijke rol spelen in het beheersen van dit miljardenproject”
“Bij de beheersing van een omvangrijk programma zoals Zuidasdok is het essentieel om de kwaliteit van stuur- en verantwoordingsinformatie te borgen”, geeft hij aan. “Dit zorgt voor een effectieve besluitvorming en ondersteunt zowel de projectmanagementteams als de bestuurders. Kortom, een uitdagende en waardevolle opdracht.”
AT Osborne heeft een sterk trackrecord in het managen van grote bouwprojecten. Zo was het bureau verantwoordelijk voor de projectbeheersing van de Noord/Zuidlijn, en speelt het momenteel een belangrijke rol bij de bouw van de nieuwe Uithoornlijn en de herinrichting van de Merwedelingelijn. Ook is het bureau betrokken bij het prestigieuze Haagse Binnenhofproject.
“Met AT Osborne hebben we een solide partner, die ons kan helpen met het verder realiseren van onze opgave”, aldus Hans Ruijter, programmadirecteur van Zuidasdok. “We kijken ernaar uit om met dit team van nieuwe Zuidasdokkers samen te werken.”
AT Osborne werkt tijdens de uitvoering van de opdracht samen met twee consortiumpartners. De financiële details van het contract zijn niet naar buiten gebracht.
Volgens de huidige planning wordt het Zuidasdok tussen 2034 en 2036 opgeleverd. De bouw is in handen van aannemersbedrijf Van Hattum en Blankevoort. De ingenieursdiensten worden geleverd door Arcadis, Witteveen+Bos en de vier partners Arup, Team V Architectuur, ZJA en SBE. Zij werken al sinds 2013 samen aan het complexe infrastructuurproject.