AT Osborne en Royal HaskoningDHV betrokken bij herinrichting Merwedelingelijn
Op de Merwedelingelijn gaan vanaf 2027 nieuwe treinen rijden. Hierdoor moet worden onderzocht welke onderdelen van het spoortraject moeten worden aangepast. Royal HaskoningDHV en AT Osborne zijn betrokken bij dit onderzoek.
Sinds 1885 rijdt er een directe trein tussen Dordrecht en Geldermalsen. Deze verbinding staat vandaag de dag ook wel bekend als de Merwedelingelijn. Tot en met 2018 exploiteerde personenvervoersbedrijf Arriva dit spoortraject, sindsdien is concurrent Qbuzz verantwoordelijk voor de exploitatie.
Deze zomer kondigde Qbuzz aan vanaf 2027 met nieuwe treinen over de Merwedelingelijn te gaan rijden. Het gaat om een model van het Spaanse CAF, dat langer is dan de huidige treinen. Daarom moet worden nagegaan of een deel van het spoortraject – inclusief de perrons – moet worden heringericht.
Gezocht: grotere opstelruimte
De treinen die vanaf 2027 over de Merwedelingelijn rijden zijn uitgerust met het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS. Op de huidige spoorinfrastructuur tussen Geldermalsen en Dordrecht is die technologie nog niet geïmplementeerd.
Samen met Royal HaskoningDHV, het ministerie van I&W, provincie Zuid-Holland en Qbuzz gaat ProRail de komende tijd onderzoeken hoe het spoortraject gereed kan worden gemaakt voor de nieuwe treinen. AT Osborne richt zicht hierbij op het participatieproces met de omgeving.
“De grootste uitdaging bij deze nieuwe treinen is: waar komen ze te staan en hoe worden ze schoongemaakt?”, vertelt Erik van der Veen van AT Osborne. “De huidige locatie is te krap voor de nieuwe treinen en dus niet geschikt om ze te kunnen schoonmaken.”
Er moet dus worden gezocht naar een grotere opstelruimte met bijbehorende behandelfaciliteiten, geeft Van der Veen aan. “Het is van groot belang om de omgeving al tijdens het ontwerpproces op de juiste manier en op de juiste momenten bij dit vraagstuk te betrekken.”
“Als goede buur wil ProRail gemeenten en omwonenden vroegtijdig betrekken”, vult Luuk de Vries van ProRail aan. “Misschien zien zij wel mooie, slimme oplossingen die wij niet zien.”
Verder moet ook worden onderzocht of de perrons moeten worden verlengd en of de huidige energievoorzieningen volstaan. De nieuwe treinen zijn niet alleen langer, maar verbruiken ook meer stroom dan de huidige modellen.
Bekend terrein
Het is niet voor het eerst dat AT Osborne en Royal HaskoningDHV samenwerken aan een spoorproject. Eerder pasten de twee bureaus hun werkwijze reeds succesvol toe bij een verkennend onderzoek naar de zogeheten Oude Lijn, de oudste spoorverbinding van ons land.
“Binnen dat project onderzochten we de mogelijkheden om nieuwe stations te openen tussen Den Haag en Dordrecht”, zegt Van der Veen. “Aan het begin van het project haalden we zo’n 900 punten bij de omgeving die zijn meegenomen binnen de nadere uitwerking van de verkenning.”
Bij het herinrichtingsproject van de Merwedelingelijn wordt maandelijks een voortgangsrapportage gedeeld met alle betrokken partijen om zo inzichtelijk te maken hoeveel input er is opgehaald en op welke wijze die al dan niet kan worden meegenomen in de uitwerking van de oplossingen.
2025
Volgens de huidige planning duurt het onderzoek naar de herinrichting van de Merwedelingelijn tot en met volgende zomer. In september 2025 zal ProRail een beslissing nemen over de uitwerkingsfase.
“Over ongeveer een jaar ligt er een dossier met een voorkeursalternatief dat op basis van alle onderzoeken en participatie hopelijk kan rekenen op maximaal draagvlak van alle interne en externe stakeholders”, zegt Van der Veen.