Consortium onderzoekt knelpunten van Leids stationsgebied

11 augustus 2023 Consultancy.nl

De capaciteit van het stationsgebied van Leiden loopt tegen zijn grenzen aan. Een consortium met onder meer AT Osborne en Royal HaskoningDHV is geselecteerd om hiervoor een oplossing te bedenken.

Door inspanningen van spoorwegpioneer Frederik Willem Conrad werd op 15 juni 1843 het eerste treinstation in Leiden geopend. Daarmee werd de stad aangesloten op de oudste spoorverbinding van ons land. Deze spoorlijn – die ook wel de Oude Lijn wordt genoemd – loopt van Rotterdam naar Amsterdam, via Den Haag, Leiden en Haarlem.

Sindsdien is er een hoop veranderd op het station van Leiden. Zo is het inmiddels een centraal station dat bijvoorbeeld ook direct per spoor is verbonden met Schiphol. Ook groeide het station flink: vandaag de dag telt het zes perronsporen, en dagelijks checken gemiddeld meer dan 72.000 reizigers in- of uit op Leiden Centraal.

Consortium onderzoekt knelpunten van Leids stationsgebied

Niet alleen Leiden Centraal is de afgelopen decennia flink veranderd, maar ook het gebied rondom het station. Zo is het forse academische ziekenhuis van de Universiteit Leiden hier sinds de jaren tachtig gevestigd. Recenter zijn aan het stationsgebied ook tal van woontorens en kantoren toegevoegd. 

Daarnaast worden tussen Leiden en Dordrecht (dat sinds 1988 ook aan de Oude Lijn ligt) tot 2030 zo’n 54.000 woningen en 80.000 extra werkplekken gerealiseerd. Hierdoor neemt naar verwachting de verkeersdrukte in de omgeving van Leiden ook flink toe, evenals de vraag naar openbaarvervoersvoorzieningen.

Druk van de ketel halen

Door deze ontwikkelingen loopt het stationsgebied van Leiden Centraal binnen afzienbare tijd tegen de grenzen van zijn capaciteit aan, concludeerde de Zuid-Hollandse gemeente enige tijd geleden. Om dit probleem voor te blijven, klopte Leiden aan bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).

Het ministerie van I&W kent een investeringsprogramma voor het ruimtelijke domein, dat luistert naar de naam MIRT (meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte & transport). Dat heeft als doel om slimme en duurzame oplossingen te ontwikkelen voor knelpunten in het ruimtelijke domein. 

Met behulp van de financiële steun vanuit het MIRT kan Leiden dus zijn stationsgebied aanpakken. Maar wat moet er precies gebeuren? Om daarachter te komen, startte Leiden een aanbestedingsprocedure voor een verkennend onderzoek naar de knelpunten van haar stationsgebied.

En de winnaar is...

Afgelopen maand maakte de gemeente bekend aan wie deze opdracht is gegund. Het gaat om een consortium bestaande uit consultancybedrijf AT Osborne, ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV, architectenbureau Benthem Crouwel en landschapsarchitectenbureau West 8. 

Het consortium onderzoekt meerdere varianten voor de herinrichting van het stationsgebied, rekening houdend met een aantal doelstellingen van de gemeente op gebieden als mobiliteit en duurzaamheid. Ook zullen het consortium en de gemeente met inwoners van de stad in gesprek gaan over de plannen.

Het is de bedoeling dat het consortium over ongeveer twee jaar een aantal kansrijke herinrichtingsplannen presenteert. Aan de hand daarvan zal het voorkeursplan worden geselecteerd, dat verder zal worden onderzocht en uitgewerkt.

“Ons consortium heeft ruime ervaring met het aanpakken van ov-knooppunten en stationsomgevingen, zowel binnen als buiten de Randstad”, zegt Iris van Gerrevink, mobiliteitsconsultant bij AT Osborne. “Samen kijken we met een frisse en creatieve blik naar deze opgave.”