Consortium onderzoekt toekomst van stationsgebied in Schiedam
Een consortium aangevoerd door Royal HaskoningDHV en AT Osborne gaat de vernieuwing van het stationsgebied in Schiedam vormgeven. Dat gebeurt in opdracht van het college van B&W van de Zuid-Hollandse gemeente.
De transformatie van station Schiedam Centrum en zijn omgeving maakt deel uit van een breder meerjarenprogramma dat als doel heeft om de zogenaamde Oude Lijn te renoveren.
De Oude Lijn is de oudste spoorlijn van Nederland, die werd aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij. De lijn loopt van Amsterdam via onder andere Haarlem, Leiden en Den Haag naar Rotterdam. Sinds 1889 heeft Schiedam ook een station aan deze spoorlijn.
Niet de hele Oude Lijn zal worden gerenoveerd: het gaat om het tracé van Dordrecht via onder meer Schiedam naar Leiden. Naast deze drie (en enkele de andere) gemeenten die medeverantwoordelijkheid dragen voor de lijn, zijn ook de Rijksoverheid, de provincie Zuid-Holland, metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de NS en ProRail betrokken bij de renovatie.
Het door de gemeente Schiedam ingeschakelde consortium – bestaande uit ingenieursbureau Royal Haskoning DHV, adviesbureau AT Osborne en architectenbureaus West 8 en Benthem Crouwel – zal onderzoeken hoe het stationsgebied in Schiedam het beste toekomstbestendig kan worden gemaakt. Volgens de huidige planning zal het consortium eind dit jaar een selectie van renovatiescenario’s presenteren aan de gemeente.
Het stationsgebied moet een dynamisch mobiliteitsknooppunt worden, zegt verantwoordelijk wethouder Antoinette Laan (VVD). “Denk aan verbeteringen op punten als overzichtelijkheid, toegankelijkheid, sociale veiligheid en ruimtelijke kwaliteit van het stationsgebouw en zijn omgeving. Deze ambities vragen om heldere afwegingen hoe het station en het gebied er omheen moeten worden aangepakt.”
Het stationsgebied moet daarnaast ook een prettige en logische verbinding worden die ervoor zorgt dat dat de wijken Schieveste en Schiedam-Oost beter bereikbaar worden. “Het consortium zal daarom de routes tussen trein, metro, tram en bus in ogenschouw nemen”, laat Laan weten.
“De bereikbaarheid van het station voor fietsers en voetgangers krijgt binnen het onderzoek van het consortium ook veel aandacht, evenals de herinrichting van het busstation op de Horvathweg.”
“Samen met onze partners gaan we werken aan de belevingskwaliteit en veiligheid voor reizigers, inwoners en bezoekers van Schiedam”, vertelt Anton van der Sanden, Business Line Director Mobility & Infrastructure bij Royal Haskoning DHV. “De plannen worden ontwikkeld met intensieve participatie van alle betrokkenen. Stakeholdermanagement speelt dus een belangrijke rol.”
Derhalve zullen de losstaande vervoerseilanden die nu station Schiedam Centrum vormen op een duurzame manier worden getransformeerd tot één dynamisch mobiliteitsknooppunt, geeft hij aan. “Het project zal een katalysator zijn voor stedelijke ontwikkelingen en een grote stap voorwaarts naar een gezonde stad.”