‘Veel CEO’s voelen zich analoog in een digitale wereld’

27 mei 2024 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De digitale kloof is nog steeds prominent aanwezig in de bestuurskamers. Dat blijkt uit een internationale studie van AND Digital, gehouden onder 600 CEO’s.

Bijna geen enkele organisatie ontspringt de dans: transformaties, automatiseringen en digitale innovaties volgen elkaar in hoog tempo op in het bedrijfsleven. Het zijn ontwikkelingen die voor ‘FOMO’ (fear of missing out) kunnen zorgen. Niemand wil immers achterblijven op de concurrentie.

Maar kunnen het bestuur en het management al deze ontwikkelingen eigenlijk nog wel bijbenen qua kennis? AND Digital besloot het uit te zoeken middels een studie.

Jeroen Kleinhoven, AND Digital

Het onderzoek laat zien dat bijna twee derde van de CEO’s (64%) zich ‘analoog in een digitale wereld’ voelt. Een van de opvallende bevindingen is dat een derde van de CEO’s aangeeft niet genoeg digitale kennis te hebben om hun bedrijf naar de volgende fase te leiden. Dit percentage ligt in Nederland zelfs op 50%.

Jeroen Kleinhoven, Benelux Executive bij AND Digital, ziet bijvoorbeeld dat cyberveiligheid een thema is waar veel leiders van wakker liggen en waaraan ze veel geld uitgeven. “Maar je kunt niet je hele techbudget aan cyberveiligheid uitgeven en dan denken dat je veilig bent. Hieruit blijkt dat er nog veel onwetendheid is.”

Kennisgebrek

Volgens Kleinhoven komt dit omdat de meeste CEO’s een achtergrond hebben in de financiële of juridische sectoren, waar de afgelopen decennia weinig verandering heeft plaatsgevonden. “Dat is een beroepsgroep die teruggaat naar de oude Grieken en Romeinen, maar technologie is een kennisgebied dat pas vijftig jaar jong is en waar de veranderingen supersnel gaan”, legt hij uit.

Het gebrek aan digitale kennis leidt tot ondoordachte investeringen in technologie. Zo weet één op de drie ondervraagde CEO’s niet waarin het budget voor digitalisering moet worden geïnvesteerd. Ook geeft 55% van de Nederlandse CEO’s toe te investeren in technologieën waarvan het rendement niet duidelijk is.

Vloek of zegen?

Kunstmatige intelligentie kan veel betekenen voor bedrijven, maar de implementatie brengt ethische en veiligheidsrisico’s met zich mee. Veel CEO’s grijpen nu naar het verbieden van AI-tools zoals ChatGPT op de werkvloer. Volgens Kleinhoven heeft inmiddels een derde van de CEO’s dit gedaan. “Maar dat verbieden is een illusie. Je medewerkers zijn er toch al mee bezig, als het niet onder werktijd is, dan zeker in de avonduren.”

CEO’s maken zelf ook gebruik van AI, vaak stiekem. Bijna de helft (45%) van de CEO’s gebruikt AI-tools en presenteert de resultaten als eigen werk. “Iets wat ze vroeger waarschijnlijk ook al deden, maar dan met het werk van strategieconsultants”, zegt Kleinhoven.

Reflectie en educatie

AND Digital wil met het onderzoek vooral ‘een spiegel voorhouden’. Er is een groeiend besef dat bedrijven technologie moeten omarmen om te overleven. Driekwart van de internationale CEO’s investeert dit jaar in trainingen en opleidingen voor zichzelf en hun werknemers.

In Nederland ligt dit percentage lager (53%), wat kan duiden op een minder serieuze benadering van digitale ontwikkeling. De Nederlandse CEO’s zien vooral de mogelijkheden van AI om banen te vervangen. 41% van hen wil hier dit jaar mee beginnen, versus 29% in andere landen. De helft heeft er ook geen moeite mee om mensen te ontslaan als dat kosten kan besparen.

Kleinhoven benadrukt echter dat AI niet bedoeld is om mensen te vervangen, maar juist om hen te ondersteunen in de uitvoering van hun taken. “AI is een assistent die je inzet om je mensen efficiënter te laten werken”, zegt hij.