CEO’s geven voorkeur aan snelheid bij nieuwe techimplementaties

03 mei 2024 Consultancy.nl

Bijna twee derde van de CEO’s vindt investeren in nieuwe technologieën zonder duidelijk businesscase gerechtvaardigd. Dat komt vooral doordat ze vrezen de techdisruptie-boot te missen, blijkt uit onderzoek van AND Digital onder 600 CEO’s van grote internationale bedrijven.

De ondervraagde CEO’s laten geen twijfel bestaan over hun toekomstverwachtingen rond technologie: het omarmen van nieuwe technologieën is essentieel voor bedrijven om concurrerend te blijven en te blijven innoveren.

Tegelijkertijd erkennen ze dat het succesvol omarmen van technologie een intimiderende opgave is. “Het tempo van technologische verandering bijhouden is een van de grootste problemen waar leiders vandaag de dag mee te maken hebben”, aldus de auteurs van het rapport.

62% of CEOs think moving too slowly poses a greater risk than moving swiftly

Bron: AND Digital

Bij de adoptie van digitaal voelen CEO’s zich onder druk gezet om snel te handelen. Dit noopt ze ertoe af te wijken van hun traditionele aanpak om verandering te adopteren. Bijna twee derde (62%) van de ondervraagde CEO’s ziet te langzaam handelen als een groter risico dan te snel gaan, wat betekent dat ze soms bewust de bocht afsnijden rond thema’s als return on investment en planning, maar ook veiligheid en ethische bezwaren.

Investeren in vaardigheden

Het onderzoek laat zien dat CEO’s niet alleen investeren in de technische kant van digitale tooling. Driekwart (76%) investeert ook in trainingen om ervoor te zorgen dat hun medewerkers digitaal vaardig zijn. CEO’s in ons land lopen hierin achter: slechts 53% investeert in technologietrainingen.

Investeren doen ze ook in zichzelf. Een derde van de CEO’s vindt dat zij niet over voldoende digitale kennis beschikken om hun bedrijf naar de volgende fase van groei te leiden. Onder Nederlandse CEO’s is dat zelfs de helft. Vier op de vijf CEO’s heeft zichzelf daarom opgegeven voor trainingen om de eigen kennis van technologie te verbeteren.

“Van CEO’s wordt steeds vaker verwacht dat zij de implementatie van technologie begrijpen en er verantwoording over kunnen afleggen, een taak die voorheen meer lag bij CIO’s en CTO’s”, zegt Jeroen Kleinhoven, Benelux Executive bij AND Digital.

64% of CEOs feel they are an analogue CEO in a digital age

Bron: AND Digital

De opkomst van AI

Kunstmatige intelligentie is niet geheel verrassend de technologie die momenteel het meest prominent op het netvlies van CEO’s staat. “Veel CEO’s zien duidelijk in dat AI voordelen kan bieden voor hun bedrijf”, aldus het rapport.

De lijst van gebieden waarop AI kansen biedt lijkt dan ook eindeloos, van het verbeteren van de klantervaring en het stroomlijnen van processen tot het verschaffen van meer toekomstgerichte en strategische inzichten aan leiders. En waar de vrees bestaat voor banenverlies, wijzen de onderzoekers erop dat AI het leven van werknemers juist minder saai kan maken door repetitieve taken over te nemen.

Tegelijkertijd zorgt AI voor nieuwe complexe vraagstukken binnen bedrijven. Leiders zijn vaak verdeeld over de beste manier om use cases te benaderen, te experimenteren en te valideren, en ervoor te zorgen dat AI ethisch verantwoord wordt gebruikt.

Dit leidt soms tot tweespalt binnen managementlagen. Bijna de helft (44%) van de CEO’s heeft het gevoel dat hun managementteam niet klaar is voor de adoptie van AI in hun organisaties.

34% of CEOs have banned AI tools from their organisation

Bron: AND Digital

Een ruime meerderheid van de CEO’s (68%) maakt zich zorgen over het gebruik van AI vanwege ethische overwegingen. Opvallend is dat een derde van de ondervraagde CEO’s er om deze reden zelfs voor heeft gekozen om AI-tools zoals ChatGPT binnen hun organisaties te verbieden.

Kleinhoven wijst erop dat het belangrijk is dat CEO’s en bedrijven voortdurend goed nadenken over de volgende stappen die ze zetten in hun digitale transformatie en AI-reis. “In deze tijd is elk bedrijf een technologiebedrijf, of ze dat nu beseffen of niet.”

More on: AND Digital
Netherlands
Company profile
AND Digital is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

AND Digital is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.