Gen AI kan komende 10 jaar €85 miljard toevoegen aan Nederlandse bbp
Generatieve AI heeft het potentieel om het Nederlandse bruto binnenlands product (bbp) de komende tien jaar tot wel 9% te laten groeien, zo concludeert Implement Consulting Group in een nieuw onderzoek. Daarmee zou zo’n €80 tot €85 miljard worden toegevoegd aan onze economie, met name dankzij enorme productiviteitswinst.
In het rapport, opgesteld in opdracht van Google, wijzen de onderzoekers op Nederlands ijzersterke digitale infrastructuur. Ons land geldt als een mondiaal internetknooppunt, is aangesloten op een uitbereid netwerk van onderzeese internetkabels en biedt landelijke 4G- en 5G-dekking.
Het maakt Nederland “een van ’s werelds best verbonden plekken”, aldus het rapport. Tel daarbij op de vele datacenters en onze sterke positie binnen de halfgeleiderindustrie, en Nederland is uitstekend gepositioneerd om een belangrijke speler te worden in de explosief groeiende wereldmarkt voor AI.
De kansen van gen AI reiken echter veel verder dan alleen de ICT-sector. Bedrijven in vrijwel alle branches kunnen de vruchten plukken van de opkomende technologie, waarbij ze wederom profiteren van onze sterke digitale infrastructuur. Deze biedt Nederlandse bedrijven eenvoudig toegang tot de cloud, wat essentieel is om te profiteren van de kansen die (generatieve) AI biedt.
Lees ook: ‘Generatieve AI transformeert organisaties binnen drie jaar’.
Het leeuwendeel van de potentiële groei van het bbp komt volgens de onderzoekers voort uit een grote productiviteitsstijging. Gen AI bevrijdt werknemers van tijdrovende en repetitieve taken, en kan zowel de efficiëntie als kwaliteit van het werk verhogen.
In totaal wordt de productiviteitswinst danzij generatieve AI in Nederland geschat op 1,5% per jaar. Het potentieel is volgens de onderzoekers zelfs zo groot dat Nederlands economische groei de huidige schattingen zou kunnen overtreffen. Mits de technologie breed wordt omarmd, kunnen economen hun langetermijnprognoses voor de groei van het bbp al in 2028 verhogen.
De mate waarin bedrijven kunnen profiteren van (generatieve) AI verschilt per branche. Binnen de private sector verwachten de onderzoekers de grootste productiviteitswinst in de financiële dienstverlening, informatie en communicatie, grondstofwinning, energie en vastgoed.
Ook binnen de publieke sector zien ze grote kansen liggen – zowel in het onderwijs en openbaar bestuur als binnen de zorg, het sociaal domein en de cultuursector.
De impact op banen?
Wie het heeft over kunstmatige intelligentie, denkt vaak al gauw aan de gevolgen voor werkenden. Het rapport bevestigt dat de grootschalige adoptie van gen AI grote impact zal hebben op de Nederlandse arbeidsmarkt.
In twee derde van alle functies (zo’n 6,5 miljoen banen) zullen mensen te maken krijgen met generatieve AI. Hierbij gaat het echter om banen waarin de technologie menselijke medewerkers juist zal ondersteunen en versterken in hun functie.
Ruim een kwart 26% van de banen wordt waarschijnlijk helemaal niet blootgesteld aan automatisering door middel van generatieve AI. Het gaat hierbij onder meer om handmatig werk, denk aan bouwvakkers en schoonmakers, en het helpen van mensen in bijvoorbeeld de zorg en horeca.
Waar werknemers nogal eens bang zijn te worden vervangen door AI, voorspellen de onderzoekers dat slechts 7% van de banen in Nederland geheel of gedeeltelijk kan worden overgenomen door gen AI.
De kansen benutten
Al met al biedt generatieve AI Nederland vooral enorme kansen, zo concluderen de onderzoekers. Om deze te benutten, moet de technologie uiteraard wel succesvol worden omarmd. Zo kan een vertraging van vijf jaar in de adoptie van generatieve AI de potentiële bbp-winst terugbrengen van 9% naar slechts 2%.
Martin Thelle, partner bij Implement Consulting Group, geeft aan dat Nederland “goed gepositioneerd” is om AI breed te implementeren, maar benadrukt dat bedrijven wel stappen moet blijven zetten.
“Ondanks de robuuste AI-talentenpool moet Nederland zijn voorsprong in AI-talent nog omzetten in commerciële ondernemingen en startups”, geeft hij aan. “Nederland heeft een sterke focus op innovatie en een internationale blik nodig om zijn concurrentievoorsprong in het generatieve AI-tijdperk te vergroten.”