AI wordt in 2024 vooral menselijker door ‘human by design’

12 januari 2024 Consultancy.nl

Was 2023 het jaar van de grote doorbraak van (generatieve) AI, zo zal 2024 waarschijnlijk de boeken in gaan als het jaar waarin AI-technologie flinke stappen zette om niet alleen slimmer, maar vooral ook menselijker te worden. Dat voorspelt Accenture in zijn jaarlijkse Technology Visions-onderzoek.

Sinds de lancering van ChatGPT eind 2022 is de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in een stroomversnelling geraakt. Consumenten zijn op grote schaal AI-tools gaan gebruiken, bedrijven hebben de inzet van AI-strategieën stevig op de bestuursagenda gezet en investeerders pompten miljarden in de talrijke AI-startups.

Experts zien 2023 dan ook als hét doorbraakjaar van de nieuwe technologie. En als het aan Accenture ligt, gaat het huidige jaar straks de boeken in als het doorbraakjaar van ‘human AI’.

AI wordt in 2024 vooral menselijker door 'human by design'

“In 2024 ontwikkelen AI en verwante technologieën zich tot ‘human by design’: ze worden menselijker en intuïtiever in gebruik, wat een nieuw tijdperk van ongekende productiviteit en creativiteit inluidt”, zegt Rob Knigge, Country Managing Director van Accenture Nederland.

De shift betekent concreet dat AI niet alleen slimmer wordt en dus ook prettiger om te gebruiken, maar ook dat het eenvoudiger wordt om het te benutten (Microsoft integreert bijvoorbeeld zijn AI-tool in Office-producten, bekend als Copilot). Tegelijkertijd wordt AI ook “onzichtbaarder, en meer geïntegreerd binnen alle facetten van ons leven”, stelt Knigge.

Vier bewegingen aan de basis van human AI

De ontwikkeling naar ‘human by design’ wordt volgens het Accenture-onderzoek gedreven door vier bewegingen.

Ten eerste wordt AI een slimmere matchmaker van informatiebehoeften. “In plaats van door bergen zoekresultaten te spitten, krijgen gebruikers gepersonaliseerde antwoorden zoals adviezen, samenvattingen, essays, beelden of zelfs kunst. Zoeken verandert in synthetiseren”, schrijven de onderzoekers.

Daarnaast wordt AI een echte metgezel van mensen. Deze AI-gedreven ‘companions’ bieden niet alleen assistentie en advies, maar ondernemen ook acties voor mensen in de fysieke en digitale wereld. Ze nemen (saaie en repetitieve) taken over en verhogen de productiviteit van mensen in zowel hun werk- als privéleven.

De derde beweging is de bijdrage die AI zal leveren aan het menselijk lichaam. Door het gebruik van geavanceerde technologieën zoals AI-gestuurde wearables, neurotechnologie voor hersenactiviteitmeting en oog- en bewegingstracking, kunnen mensen in de toekomst verbeteren hoe ze leven en werken. “Dit soort technologieën vergroot ons begrip van onszelf, ons leven en onze intenties”, stellen de onderzoekers.

De laatste beweging betreft het menselijker maken van de (semi-)virtuele leefomgevingen waarin mensen zich nu al regelmatig bevinden. Veel shoppers maken al gebruik van virtuele werelden om hun shopbeleving niet alleen praktischer te maken (denk bijvoorbeeld aan het digitaal passen van kleding), maar ook leuker. Anderen werken in virtuele, digitale omgevingen juist aan het verbeteren van hun vaardigheden (denk onder meer aan het spelen van (serious) games in de Metaverse).

Met behulp van geavanceerde AI-technologie zullen dergelijke immersieve omgevingen in 2024 nog menselijker worden. Accenture stelt dat verbeteringen in technologieën als virtual reality, augmented reality, spatial computing en de metaverse hieraan ten grondslag zullen liggen.

“AI, spatial computing en lichaamsbewegingstechnologieën ontwikkelen zich razendsnel, worden bijna onzichtbaar en imiteren menselijke vaardigheden. Dit opent nieuwe mogelijkheden om te doen wat ooit ondenkbaar was”, zegt Knigge. “Deze ontwikkelingen veranderen fundamenteel hoe we werken, leven en leren, en brengen grote vernieuwingen in sectoren als de retail, entertainment, banken, gezondheidszorg en productie.”

Kansen voor het bedrijfsleven

Knigge voegt tot slot toe dat de ‘human by design’-trend ook enorme kansen oplevert voor het bedrijfsleven. “Uit eerder onderzoek van Accenture blijkt dat generatieve AI invloed kan hebben op 44% van alle arbeidsuren in diverse industrieën, de productiviteit kan verhogen in wel 900 verschillende beroepen en een wereldwijde economische waarde van 6 tot 8 biljoen dollar kan genereren.”

“Mensgerichte technologieën, waaronder generatieve AI, staan klaar om het menselijk potentieel te maximaliseren, met een breed scala aan zakelijke voordelen. Bedrijven die nu investeren in ‘human by design’ zetten een nieuwe standaard voor industrieel leiderschap.”

More on: Accenture
Netherlands
Company profile
Accenture is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Accenture is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, South Africa, Netherlands and Canada.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.