Zes lessen voor managers uit de teamsport

15 mei 2024 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Managers kunnen in hun werk veel leren van topsporters. Ook uit de teamsport vallen veel lessen te halen die managers kunnen meenemen naar hun dagelijkse praktijk. Experts van TWST delen zes van zulke lessen om toe te passen op de werkvloer.

1: Stel gezamenlijke doelen

Het geven van richting aan een teamprestatie brengt het resultaat verder. Het is net als een teambespreking voor een wedstrijd. Waar wil je samen naartoe? Dit zorgt voor een gedeelde stip op de horizon en zodoende voor motivatie.

Neem regelmatig de tijd om te evalueren wat de gemeenschappelijke doelen zijn en hoe het team van plan is hier te komen. Als de gezamenlijke doelen duidelijk en helder geformuleerd zijn, is er een duidelijke focus en een pad voorwaarts. Zelfs bij een individuele sport – of een soloproject – is een ‘game plan’ zeker aan te raden.

Zes lessen voor managers uit de teamsport

2: Ken je verantwoordelijkheden

In teamsport is er vaak een opstelling met een daarbij horende rolverdeling. Ieder teamlid heeft diens eigen vaardigheden en kennisgebieden, dus is het zaak om zorgvuldig ieders verantwoordelijkheden in kaart te brengen. Dat betekent niet dat elk teamlid alleen met zijn eigen werk bezig moet zijn, maar het kan de efficiëntie en effectiviteit bevorderen als iedereen weet waar hij aan toe is.

Het voorkomt namelijk dat twee teamleden hetzelfde werk doen en kan ervoor zorgen dat een individu zich kan ontwikkelen in het eigen specialisme. Daarom is het aan te raden – zeker bij grote projecten – duidelijk te communiceren waar de rollen liggen, zodat de onderlinge verwachtingen helder zijn.

3: Zorg voor open communicatie en feedback

Open en gebalanceerde communicatie: het is in de topsport zeker niet altijd een gegeven. Het beeld van schreeuwende trainers langs het veld is de meeste mensen wel bekend. Brengt dit een duidelijke boodschap over? Zeker. Is er ruimte voor feedback? Dat is de vraag. Ruimte voor discussie? Twijfelachtig.

Toch zijn open communicatie en feedback cruciaal, zowel in de sport als op de werkvloer. Het is namelijk zeer belangrijk om te weten waar ieder teamlid staat en waar diens verbeterpunten liggen. Het communiceren hiervan kan desalniettemin het best plaatsvinden na de wedstrijd, en niet schreeuwend vanaf de zijlijn. Zo kunnen collega’s onderling uiteindelijk heel veel van elkaar leren.

4: Geef prioriteit aan leren en ontwikkelen

Een topsporter wil altijd verder komen. Hard trainen, gezond eten en goede professionele begeleiding zijn daarvoor een belangrijke basis. Om dit te bereiken, probeert een atleet steeds nieuwe technieken of nieuw materiaal uit. Hoge ambities hebben betekent nooit uitgeleerd zijn.

De parallel met de werkvloer ligt voor de hand. Professionals moeten zaaien om te oogsten: een gedegen ritme, een stabiele levensstijl en een passend leertraject zijn allen onderdeel van een vruchtbare ontwikkeling van iemand met ambitie.

5: Zorg voor fysieke en mentale fitheid

Het bedrijven van topsport op hoog niveau vereist fitheid op zowel fysiek als mentaal vlak. In de werksfeer betekent dit ook dat er een goede werk-privébalans moet zijn. Een werkgever kan bijvoorbeeld zorgen voor een programma waarin medewerkers kunnen sporten en ontspannen. De medewerker heeft daarbij zelf de autonomie en regie over het hoe en wanneer. Dat helpt enorm. Naast programmering en initiatieven zijn ook de faciliteiten, zoals het lunchaanbod, niet onbelangrijk.

Wat moet er nog meer gefaciliteerd worden, behalve materiële zaken? Teamontwikkeling bijvoorbeeld. Het kan raadzaam zijn om eens cursus te volgen, een nieuw programma met veel potentieel te gebruiken of een gelegenheid te creëren waarbij de senior zijn of haar kennis kan delen met junioren. Ook dat is in de topsport immers aan de orde van de dag.

6: Leer van fouten, blijf er niet in hangen

Het is algemeen bekend dat blijven hangen in foute momenten tijdens een wedstrijd niet wenselijk is. Natuurlijk moeten dit soort momenten leerzaam zijn, maar uiteindelijk gaat de wedstrijd gewoon verder. Wanneer een vergelijkbare situatie zich opnieuw voordoet, is het team na een juiste aanpak beter voorbereid. Het principe van ‘trial and error’ is dan ook een rode draad in zowel sport als werk.

Omdat een wedstrijd soms nou eenmaal in verlies eindigt, is het op dat moment beter om niet te lang te blijven treuren. Daarentegen is het juist raadzaam om bij winst wél het succes te vieren, omdat dit de chemie in het team kan bevorderen. Deze mentaliteit is hiermee ook een goed voorbeeld voor het bedrijfsleven: een overwinning is een overwinning.