Fractional Executives in marketing: De nieuwe interim-CMO?
Fractional Executives is een van oorsprong Amerikaans concept dat steeds meer aan terrein wint in ons land. Waaronder in marketingland. Experts van The House of Marketing leggen uit wat Fractional Executives doen en hoe de executives waarde toevoegen aan de marketingfunctie.
Werving van goede seniors binnen marketing duurt lang. Een briefing naar headhunter, selectieproces en opzegtermijn bij oude werkgever duurt gemakkelijk zes maanden. De nieuwe leider gaat vervolgens urgente achterstallige zaken oppakken en komt pas na enkele maanden met een eerste strategische zet. Het is dan 2025.
In de snelle wereld van vandaag, heb je als groeibedrijf dan veel kansen gemist. Bedrijven hebben flexibiliteit en snelheid nodig en daar past het concept van de Fractional Executive perfect bij.
Dit concept komt uit de Verenigde Staten en wint ook in Nederland aan terrein. Het biedt organisaties, van startups tot mkb en private equity-portfoliobedrijven, de unieke kans om ervaren leiderschap in te zetten op een flexibele basis.
Wat is een Fractional Executive?
Fractional Executives zijn ervaren leiders die hun expertise en tijd verdelen over meerdere organisaties. In tegenstelling tot interim-managers, die vaak voor een specifieke, korte opdracht worden ingehuurd, bieden Fractional Executives een langdurige verbintenis aan, maar dan voor een beperkt aantal uren of dagen per week.
Deze professionals hebben jarenlange ervaring in seniorrollen, zijn zowel strategisch als hands-on, waardoor ze een directe impact hebben op de groei en ontwikkeling van een bedrijf.
Voor wie is het?
Dit model is bijzonder relevant voor:
Startups die expertise missen en meteen op hoog niveau willen inzetten. Zij kunnen dit waarschijnlijk niet betalen in de vorm van een vaste, fulltime interimmer, maar wel met een deel. Ook geeft het ze flexibiliteit en weinig verplichtingen.
Bedrijven in transitie, die hun waarde willen vergroten voor toekomstige investeerders. Ze hebben behoefte aan een netwerk; moeten een geloofwaardig toekomstplan presenteren of willen buy-in creëren met de juiste mensen aan boord.
Groeibedrijven die een grote nieuwe stap zetten zoals het betreden van een nieuwe markt; diversificatie of aanpassingen aan het businessmodel. Dit zijn stappen met een hoog risico, dat kan worden verlaagd door de juiste expertise in de hand te nemen. Denk hierbij aan bedrijven die van producten naar diensten gaan of een e-commerce/SaaS-dienst starten.
Private equity-fondsen die hun bedrijven willen transformeren naar de volgende grootte en ambitie. Vaak denkt het team in het portfolio binnen de grenzen van het mogelijke en kan een frisse blik nieuwe horizonten aanboren.
Waarom een Fractional Executive?
De inzet van Fractional Executives biedt toegang tot diepgaande ervaring en leiderschap zonder de volledige kosten van een fulltime executive. Dit maakt het mogelijk voor organisaties om snel te schakelen, innovatie te versnellen en competitief te blijven zonder de overhead van een uitgebreid managementteam. Naast de expertise hebben Fractional Executives het voordeel van snelheid: deze persoon gaat meteen aan de slag en boekt resultaat.
Concrete toepassingen in marketing
Een Fractional CMO kan veel waarde toevoegen op het gebied van strategie, leiderschap of uitvoering. Bijvoorbeeld:
- Het ontwikkelen van marketingstrategieën die aansluiten bij de groeifase van het bedrijf;
- Het betreden van nieuwe markten, gebruikmakend van bewezen ervaring en netwerk;
- Het maken en presenteren van investor- of boardpresentaties;
- Het gebruik van netwerk voor aansluiten van nieuwe partners;
- Het rekruteren van een team;
- Het bevorderen van nieuwe werkmethoden, zoals digitale marketing, agile werken en klantgerichte benaderingen, inclusief het geven van trainingen en het herzien van processen;
- Het leiden en implementeren van een strategische lancering of project (bijvoorbeeld prijsstrategie);
- Het selecteren van een nieuwe marketingtechnologie.
Conclusie
Een Fractional Executive is geen interimmer. Ze zijn voor langere tijd, voor enkele uren per week betrokken op seniorfuncties in de organisatie. Ze kunnen snel resultaten neerzetten die het bedrijf over een groeihorizon trekken. De flexibele Nederlandse arbeidsmarkt is ideaal ingericht om dit concept te doen groeien en het zal niet lang meer duren voordat Fractional CMO’s op grotere schaal hun intrede doen.