Nieuwe AI-tool van &samhoud controleert teksten op bias
Consultancybureau &samhoud heeft de Bias Checker gelanceerd. Via de online AI-tool kan iedereen gratis teksten tegen het licht houden om zo blinde vlekken te identificeren.
Blinde vlekken: iedereen heeft ze, en zoals de naam al verraadt zien we ze zelf doorgaans niet. Deze onbewuste denkpatronen kunnen binnen zowel organisaties als de samenleving grote gevolgen hebben, stelt &samhoud. “Zeker als invloedrijke leiders deze uitdragen.”
Om leiders en organisaties bewust te maken van dergelijke biases en blinde vlekken, introduceert het Amsterdamse adviesbureau zijn AI-gestuurde Bias Checker. De tool combineert de wetenschappelijke theorie van biases met de AI-technologie van Open AI en &samhouds eigen expertise rond (gedrags)verandering.
Op www.samhoud.ai kan iedereen gratis teksten scannen op blinde vlekken en biases. De tool biedt vervolgens advies over hoe de tekst kan worden aangepast.
Diversiteit in denken
“Diepgaand inzicht in menselijk gedrag is cruciaal voor veranderingen bij bedrijven”, aldus Ingrid Smolders, CEO van &samhoud. “Vooroordelen en blinde vlekken spelen een rol in elke bedrijfscultuur en vrijwel elk besluitvormingsproces in visie- en strategieontwikkeling.”
“Hoewel er geen objectief goed of fout is, is het belangrijk dat leiders zich hiervan bewust zijn. Zo kunnen zij zorgen voor meer diversiteit in denken als cruciale drijfveer voor succes. Deze nieuwe AI-tool kan eenvoudig en accuraat biases identificeren en zo helpen bij bewustwording.”
Ze legt uit dat biases overal insluipen – van een e-mail tot een speech, presentatie, nieuwsartikel en nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan een vacaturetekst die zo is geschreven dat bedrijven de aansluiting missen op kandidaten in minderheidsgroepen.
Lees verder: Helft van vacatureteksten onvoldoende aantrekkelijk voor diverse doelgroep.
Optimisme is ook een bias
Een bias kan echter talloze andere, minder voor de hand liggende vormen aannemen. Het zit vaak juist in dingen waar je niet direct aan denkt.
“Zo zagen we een CEO die stelselmatig onbewust in zijn communicatie een optimisme-bias had, wat een reden voor medewerkers was om zijn communicatie minder te vertrouwen”, schetst Smolders. “Ook zien we bij speeches van politici een stelselmatige versimpeling van de werkelijkheid.”
Daarbij benadrukt ze dat biases niet per se erg zijn. Waar het om gaat is dat leiders zich er bewust van zijn, “zodat hun boodschap overkomt zoals ze het bedoeld hebben”.
AI versus bias
Met de Bias Checker zet &samhoud kunstmatige intelligentie in als wapen tegen onbewuste bias – een opvallende zet, aangezien bias vaak juist wordt gezien als een van de grote gevaren van de inzet van AI. Het adviesbureau zegt er echter van te zijn overtuigd “dat AI en technologie de rol van menselijk gedrag in organisaties nog beter inzichtelijk kunnen maken”.
De Bias Checker is momenteel beschikbaar in bètaversie.