Klaar voor de toekomst: Next Ground helpt HTC bij de waterstofrevolutie

27 juni 2023 Consultancy.nl 6 min. leestijd

Toen Next Ground-consultant Robert van der Cruysen werd gevraagd een ERP-implementatie te reviewen bij Howden Thomassen Compressors (HTC), zag hij al gauw dat het bedrijf voor een véél grotere uitdaging stond. Waar HTC van oudsher werkt voor de olie- en gasindustrie, bedient het nu steeds meer klanten in de duurzame waterstofmarkt. Dit vraagt onder meer om een compleet nieuwe IT-omgeving. Van der Cruysen geeft nu leiding aan de transformatie.

Iedereen die de afgelopen jaren niet onder een steen leefde weet het inmiddels: Nederland gaat van het gas af. Hoewel, niet helemáál: waterstof moet de komende jaren juist een sleutelrol gaan spelen in de energietransitie – met name in de zware industrie, waar elektriciteit vaak niet kan voldoen aan de soms benodigde hoge energiepieken.

Eén van de bedrijven die een belangrijke rol spelen in de waterstofrevolutie is Howden Thomassen Compressors. De compressoren van het bedrijf worden ingezet bij zowel de productie en opslag als het transport van de energiebron. Zo gaat HTC onder andere compressoren leveren voor Europa’s grootste groene waterstoffabriek op de Tweede Maasvlakte.

Klaar voor de toekomst: Next Ground helpt HTC bij de waterstofrevolutie

Net zoals de energietransitie een enorme opgave is, zorgt de uitbreiding naar de waterstofmarkt ook intern bij HTC voor een grote uitdaging. Het bedrijf heeft meer dan een eeuw ervaring in het ontwerpen, produceren, installeren en onderhouden van gascompressie-oplossingen en bood voornamelijk maatwerkoplossingen voor de olie- en gasindustrie, petrochemische bedrijven en andere industriële organisaties.

Waterstof is echter heel anders. In een snel ontwikkelende markt wordt van alle partijen verwacht dat ze bijdragen aan het beter, sneller en vooral goedkoper maken van alle stappen in het productie-, opslag- en distributieproces. Toeleveranciers als HTC moeten daarom de best mogelijke oplossing initiëren en continu vernieuwen. En om de groei van de markt bij te benen, moet HTC ook nog eens meer én sneller produceren.

Meer dan een ERP-implementatie

Het was midden in deze turbulente periode dat Robert van der Cruysen, consultant bij Next Ground, aan boord werd gehaald om te helpen bij de overstap naar een nieuw ERP-systeem. Al gauw werd echter duidelijk dat de uitdaging veel groter was.

Zo bevatte het oude ERP-systeem veel maatwerk. Bovendien – veel belangrijker nog – bleek het bestaande applicatielandschap niet volledig geschikt om optimaal in te spelen op de hoge eisen van de snel ontwikkelende waterstofmarkt.

“Het is essentieel om op een holistische en gestructureerde manier het volledige IT-landschap in ogenschouw te nemen.”

“De transitie richting deze markt raakt echt de hele organisatie”, licht Van der Cruysen toe. “Het maatwerk maakt steeds meer plaats voor standaardoplossingen. Dat vraagt overal om aanpassingen – van de organisatiestructuur tot de processen en dus ook de IT.”

Toekomstbestendig

Toen de omvang van de benodigde IT-transformatie duidelijk begon te worden, werd Van der Cruysen gevraagd om zijn visie te geven over hoe HTC’s processen en IT-landschap eruit zouden moeten zien om toekomstbestendig te zijn.

“Ik heb me ingelezen en veel collega’s binnen HTC geïnterviewd om een goed beeld te krijgen van waar ze mee bezig waren”, vertelt hij. “Die inzichten heb ik gekoppeld aan mijn kennis van Industrie 4.0-processen en bijbehorende best practices. Vervolgens heb ik de gaps in kaart gebracht.”

Mede op basis van de inzichten van de Next Ground-consultant besloot HTC de projectscope breder te trekken. De voorgenomen ERP-implementatie werd een IT-transformatie. Aan Van der Cruysen de taak om leiding te geven aan het complete transformatietraject van de IT-omgeving.

Klaar voor de toekomst: Next Ground helpt HTC bij de waterstofrevolutie

Inmiddels is HTC gestart met het ontwerpen van nieuwe processen en bijbehorende IT-omgeving. Van der Cruysen: “Door een nieuwe IT-architectuur en datastructuur te ontwikkelen kunnen we de activiteiten binnen de verschillende businessfuncties – verkoop, engineering, inkoop, operations, finance, et cetera – koppelen aan de beoogde applicaties. Vanzelfsprekend zijn de wensen van de nieuwe klantengroep hierbij leidend.”

Het ontwerp – dat vervolgens wordt vertaald naar een roadmap en budget voor de ontwikkel- en realisatiefase – moet ervoor zorgen dat HTC door middel van standaardisatie kan voldoen aan de grotere vraag vanuit de waterstofmarkt, en de klanten binnen de markt ook snel kan bedienen.

Het volledige IT-landschap in ogenschouw

Geheel in lijn met het besluit om het project te verbreden, wordt het IT-project nauw afgestemd met de diverse andere veranderinitiatieven. Zo valt de transformatie van het IT-landschap binnen een programma dat zich ook richt op verdere standaardisatie, investeringen in de fabriek en optimalisatie van de inkoopstromen.

“Met alleen een ERP-implementatie conformeren we aan de huidige situatie, met een volledige transformatie zijn we klaar voor de toekomst.”

Vanwege de complexiteit wordt intensief samengewerkt met vele stakeholders – van een groot team uit de eigen organisatie en Howden-zusterbedrijven tot softwarepartijen en implementatiepartners. De complexiteit zit vooral in de combinatie van de omvang en de grote onderlinge samenhang. In principe wordt ieder stukje van de huidige IT-capaciteit aangeraakt – iets wat nooit eerder in deze vorm is gedaan.

“Ik heb het ook nog niet eerder gezien in deze omvang bij andere opdrachtgevers”, geeft Van der Cruysen aan. “Het is daarom essentieel om op een holistische en gestructureerde manier het volledige IT-landschap in ogenschouw te nemen. We zijn erin geslaagd om momentum en breed draagvlak te creëren en gebruik te maken van de best practices uit de markt.”

Ambitie, lef en daadkracht

Het ontwerp dat er nu ligt vormt de basis waarop gewerkt kan worden aan de realisatie. De eerste stappen zijn gezet en nog velen zullen volgen. Om de risico’s zoveel mogelijk te mitigeren, is het hele programma opgezet om stapsgewijs uit te voeren en continu te monitoren op voortgang.

Van der Cruysen blikt alvast vol vertrouwen vooruit, en prijst de opstelling van het management van HTC, dat visie toonde door het oorspronkelijk project zodanig uit te breiden. “Het mooie aan Howden is dat het de komende transitie omarmt in plaats van die uit de weg te gaan. Het hele bedrijf wordt meegenomen door het senior management en de aanpak getuigt van ambitie, lef en daadkracht.”

Iwan Smit, Finance Director bij HTC, knikt instemmend. “Met alleen een ERP-implementatie conformeren we aan de huidige situatie, met een volledige transformatie zijn we klaar voor de toekomst.”