In het diepe springen en bruggen slaan: Koen Harbers over zijn reis tot partner bij BlinkLane
In juli van dit jaar trad Koen Harbers toe tot het partnerteam van BlinkLane Consulting. Vijf jaar geleden leek een overstap naar de consulting vanuit het bedrijfsleven niet voor de hand te liggen. Hij blikt met ons terug op zijn ervaringen tot dusverre: “Ik gooi mezelf in het diepe, vanuit een vertrouwen dat zelfs als het niet loopt zoals je verwacht, altijd iets goeds uit die ervaring voortkomt.”
Vierenhalf half jaar geleden sloot Koen Harbers zich aan bij BlinkLane Consulting, een boutiquekantoor gericht op organisatietransformatie. Hij maakte destijds de overstap vanuit KLM, waar hij zijn carrière startte.
Bij de luchtvaartmaatschappij was Harbers verantwoordelijk voor productmanagement en innovatie voor het digitale kanaal. Daarbij was hij een aanjager van de bedrijfsbrede agile transformatie van Air France-KLM.
Het was ook bij KLM dat Harbers kennismaakte met BlinkLane. “Ik heb eerst BlinkLane ingehuurd voor Air France-KLM om de gezamenlijke besluitvorming rond ons digitale innovatieportfolio te versimpelen en drastisch te versnellen”, licht hij toe.
“Een prachtige ervaring met mooie resultaten. Na twee jaar met BlinkLane te hebben gewerkt brak het moment aan om een stap te maken. Bij KLM blijven was te comfortabel na 12 jaar. Ik wilde mezelf uitdagen: andere sectoren en nieuwe mensen leren kennen. Met de klik die we al hadden kwam BlinkLane als werkgever direct in beeld.”
Eerste indrukken
Zijn eerste klus namens BlinkLane was helemaal in zijn straatje: een grootschalige transformatie voor Amadeus, een digitale dienstverlener voor de reisbranche. “Op het hoogtepunt gingen we met tien consultants naar hun kantoor in Nice, Frankrijk.”
“De opdracht begon met het meer centraal stellen van de klant in de besluitvorming rond de softwareontwikkeling. Na snel succes groeide dit uit tot het meer wendbaar maken van de totale bedrijfsvoering. We kregen veel vertrouwen en samen met hen hebben we veel voor elkaar gebokst. Echt een mooie tijd.”
Tegelijkertijd viel er ook veel te leren. “Als manager in een organisatie heb je bepaalde instrumenten om je doelen te bereiken, als consultant heb je een andere rol. Je brengt externe ervaring en voorbeelden mee, je kunt objectiever en uitgesprokener zijn, maar het is elke keer opnieuw uitvinden wat werkt en hoe de communicatielijnen lopen in een organisatie.”
Daarbij kwamen zijn vele jaren aan de andere kant van de tafel goed van pas. “Het is denk ik een enorm voordeel geweest dat ik zelf zo’n verandering heb ondergaan met mijn team. Ik kan me gemakkelijk inleven in de situatie voor het management en ken de praktijkvoorbeelden.”
“Vertrouwen zit in jezelf, in je team en in het proces dat je samen doorloopt.”
Gevraagd of hij zelf dan ook goed met verandering kan omgaan, antwoordt hij met een glimlach: “Als je het mensen in mijn privéomgeving zou vragen dan zouden ze waarschijnlijk zeggen van niet. Misschien dat dit me bij weerstand – normaal bij organisatieverandering – net dat extra zetje geeft om de ander te willen begrijpen.”
“Om te groeien heb ik geleerd mezelf in het diepe te gooien, erop te leren vertrouwen dat zelfs als het niet helemaal loopt zoals je verwacht er toch telkens iets goeds uit die ervaring voortkomt. Vertrouwen zit in jezelf, in je team en in het proces dat je samen doorloopt.”
Nieuw avontuur
Inmiddels heeft Harbers ervaring opgedaan in vele sectoren: online retail, hightech-manufacturing, life sciences en (nieuwe) energie, naast natuurlijk de luchtvaartindustrie. “Het is interessant bruggen te slaan tussen verschillende sectoren. Wat in de ene sector gemeengoed is kan voor de ander de juiste inspiratie bieden. Nieuwsgierigheid helpt dan enorm.”
Daarbij kan Harbers terugvallen op een breed netwerk. “Zulke gesprekken leveren elke keer weer nieuwe en interessante inzichten op. Gelukkig heb ik daar in mijn nieuwe rol dan ook meer tijd voor.”
Sinds 1 juli van dit jaar maakt hij deel uit van het partnerteam. Als zesde partner voegt hij zich bij Ralph Hofman, Niels Groen, Florian van Santen, Eelco Rustenburg en Arent van ’t Spijker. Vanuit zijn nieuwe rol wil hij zich nadrukkelijker gaan richten op de ontwikkelingen binnen de organisatie zelf.
En dat zijn er nogal wat. Nadat in 2020 groeikapitaal werd aangetrokken van Auctus Capital Partners heeft BlinkLane een stevig groeipad ingezet. Ruim een jaar geleden werden de krachten gebundeld met VKA en inmiddels heeft ook House of Performance zich aangesloten bij de ontstane Highberg Group.
Voor de komende jaren ligt er een even heldere als hoge ambitie: Europees marktleider worden in organisatietransformatie. Genoeg werk aan de winkel dus.
“De ontwikkeling van mens en organisatie gaan belangrijker worden. Inhoudelijke aandachtsgebieden veranderen ook mee”, zegt Harbers daarover. “Hoe bouwen we kennis op en verspreiden deze? Uit de al ontstane samenwerking in opdrachten met de andere labels van de groep zie je al dat we veel van elkaar kunnen leren.”
Al met al kijkt Harbers enorm uit naar het nieuwe avontuur – dat hem ook weer een klein beetje doet denken aan zijn tijd vóór BlinkLane. “Het onderdeel zijn van een grotere organisatie biedt veel nieuwe kansen voor iedereen die bij ons werkt.”
“Uiteraard zijn we waakzaam dat we niet in dezelfde valkuilen trappen als veel grotere organisaties”, geeft hij tot slot aan. “Het persoonlijke karakter, de laagdrempelige toegang tot ervaring en de eigen regie en verantwoordelijkheid die je bij BlinkLane kan nemen blijven absoluut overeind.”