Bart Groothuis en Mirjam Verheijen lanceren boek ‘IT is mensenwerk’

14 september 2022 Consultancy.nl

Vandaag presenteren Bart Groothuis en Mirjam Verheijen ‘IT is mensenwerk’. Met het boek hopen de twee consultants van M&I/Partners de welbekende kloof tussen business en IT te overbruggen. De belangrijkste boodschap: succes is niet afhankelijk van technologie, maar van mensen.

‘Have you tried turning it off and on again?’ Weinigen hebben de welbekende afstand tussen IT’ers en de afdelingen die zij ondersteunen zo goed weten te treffen als de Britse comedyserie The IT Crowd.

Weggestopt in een stoffige kantoorkelder, leven twee IT-nerds volledig in hun eigen wereld – af en toe telefonisch gestoord door iemand die een probleem heeft met haar of zijn computer, waarbij ze er steevast van uitgaan dat het bewuste probleem dat die collega niet eigenhandig weet op te lossen zó simpel is dat het uit- en weer aanzetten van de computer het al zou verhelpen.

M&I/Partners lanceert boek ‘IT is mensenwerk’

Uiteraard – het is een flinke karikatuur, maar zoals iedere goede persiflage slaat het tegelijk de spijker op de kop. Velen zien IT’ers nog altijd als nerds, ze staan doorgaans niet bekend om hun ‘people skills’ en zitten vaak zo diep in de materie dat het voor buitenstaanders soms knap lastig is om te begrijpen waar ze het over hebben.

Mensenwerk

Dit blijft niet zonder gevolgen, weten Mirjam Verheijen en Bart Groothuis. Beiden zijn al meer dan drie decennia actief in het IT-vakgebied en hebben talloze keren gezien hoe de meest technisch begaafde IT’ers hun doel kunnen voorbijschieten omdat de samenwerking met de rest van de organisatie niet goed loopt.

De titel van hun nieuwe boek ‘IT is mensenwerk’ vat meteen samen waar volgens de twee de oplossing ligt. Waar veel IT’ers nog steeds “werken vanuit het perspectief dat IT vooral gaat over ‘harde’ zaken als servers, netwerken, werkplekken, hangt het echte succes van een IT-afdeling af van slechts één ding: mensenwerk”.

“Want hoe kan het anders dat de ene IT-afdeling met een sterk verouderde IT-infrastructuur een prima klantwaardering weet te scoren en een andere IT-afdeling met hypermoderne IT-spullen alleen maar ontevreden klanten heeft?”, vragen de auteurs zich retorisch af. “Het verschil zit hem in de mensen die op deze IT-afdelingen werken. Mensenwerk dus.”

‘We zijn er in onze vele jaren in het adviesvak steeds meer achter gekomen dat samenwerking tussen afdelingen in organisatie en samenwerking tussen organisaties alleen succesvol is als er goede onderlinge relaties zijn”, leggen Verheijen en Groothuis uit.

Voorbij de wij-zijcultuur

Met hun boek richten de twee consultants van M&I/Partners zich op iedereen binnen de IT-afdeling – van de netwerkbeheerders tot aan de CIO – maar ook op het bestuur en hoger management. “Want ook voor hen bevat dit boek waardevolle tips.”

“Als mensen beseffen dat ze hetzelfde doel hebben en niet zonder elkaar kunnen, dan ontstaat er al meer begrip.”

In het boek wisselen ze “uit het leven gegrepen en heel herkenbare anekdotes” af met praktisch toepasbare theorie. Ze bespreken wat ze vaak fout zien gaan – van elkaar misverstaan en in elkaars allergie zitten tot een onveilige cultuur en gebrek aan gedeelde waarden en normen.

“Er groeit dan een wij-zijcultuur die heel contraproductief is”, aldus Verheijen. “En die cultuur is extra jammer omdat hij eigenlijk niet nodig is.”

In IT is mensenwerk laten Verheijen en Groothuis dan ook zien hoe IT’ers hun soft skills “eenvoudig kunnen verbeteren”. Beter communiceren begint volgens de twee bij het besef dat iedereen aan dezelfde ambitie werkt. Zo wil iedereen binnen een school beter onderwijs en iedereen in een ziekenhuis betere zorg.

“Als mensen beseffen dat ze hetzelfde doel hebben en niet zonder elkaar kunnen, dan ontstaat er al meer begrip”, aldus Groothuis.

Uiteraard ligt de verantwoordelijkheid voor verbetering niet uitsluitend bij de IT’ers – ook het management kan de communicatie actief bevorderen. “Ze kunnen dit bijvoorbeeld doen door verhalen te delen die alle ambities, doelen en prioriteiten samenbrengen. Ook moeten ze zorgen voor een veilige werkomgeving waarin mensen respect voor elkaar hebben.”

Dat een betere samenwerking tussen IT en de business loont, spreekt in dit digitale tijdperk voor zich, maar Verheijen en Groothuis wijzen er tot slot op dat het van extra grote waarde is binnen de huidige oververhitte arbeidsmarkt. “Een behulpzame IT-afdeling is bijvoorbeeld een belangrijke factor voor het aantrekken en behouden van personeel in het primaire proces.”

Geïnteresseerd in het boek? Vandaag om 12:00 lanceren Groothuis en Mirjam Verheijen het online. Schrijf je hier in.

More on: M&I/Partners
Netherlands
Company profile
M&I/Partners is a Netherlands partner of Consultancy.org