Managementboek zet de foutste leiderschapsstijlen op een rij

15 december 2017 Consultancy.nl

Organisatieadviseur Bart Groothuis heeft zijn derde managementboek uitgebracht. Na eerdere publicaties van zijn hand, ‘Verkoop jezelf’ en ‘Creëer een band met je klant’, beschrijft hij in ‘Het is grijs en het schijt op je kop’ hoe het gedrag van foute managers en de gevolgen daarvan een negatieve invloed hebben op de klantgerichtheid van een bedrijf. 

Groothuis vertelt hoe hij op het idee kwam om dit boek te schrijven: “Ik gaf een training voor een groep klanten bij een hotel- en vergadercentrum waar ik al vaker was geweest. Ik was altijd heel tevreden over de verzorging en de service, maar deze keer niet. Het personeel deed snauwerig tegen mij en tegen mijn klanten. Toen ik dit na afloop besprak met mijn contactpersoon van het hotel zei ze: “Och, wat naar om dat te horen, maar ik snap het wel. Sinds drie maanden hebben we een nieuwe hotelmanager en, sorry dat ik het zeg, maar het is een dictator, echt een enorme lul van een vent.”

De contactpersoon vervolgde, “Hij snauwt iedereen af en alles moet opeens anders, roosters worden zonder overleg gewijzigd. En waar we vroeger met drie mensen een dienst liepen, staan we nu met z’n tweeën, veel te krap. We krijgen ook klachten van de gasten en vertellen dat aan de nieuwe manager, maar hij wil het niet horen. Al het personeel klaagt. Eén kok is al vertrokken, de event-manager heeft ook aangekondigd te vertrekken en Bart, eerlijk… ik kijk het nog een paar weken aan en als er niet snel iets verandert, vertrek ik ook.” Dat was het moment waarop Groothuis zich realiseerde hoe groot de impact van één nieuwe manager kan zijn op het gedrag dat medewerkers vertonen richting gasten/klanten. “Het gedrag en de houding die medewerkers laten zien in de relatie met hun klanten zijn een directe afspiegeling van de interne verhoudingen en relaties”, aldus Groothuis.

in het boek legt de auteur uit hoe weinig managers zich vaak realiseren welke impact hun gedrag heeft op de klantgerichtheid van medewerkers. Groothuis: “Een manager die bureaucratisch omgaat met zijn medewerkers ‘kweekt’ bureaucratische medewerkers die datzelfde doen richting hun klanten: ‘Nee meneer, ik kan dit wel ter plekke oplossen, maar dat mag ik niet van mijn baas. ik moet eerst een offerte laten opstellen. Pas als u die ondertekend hebt mag ik aan de slag.’” Hij trekt de vergelijking tussen kinderen en ouders. “Net zoals kinderen het gedrag van hun ouders overnemen, nemen medewerkers veel van het gedrag van hun manager over.”Het is grijs en schijt op je kop - Bart GroothuisTegen die achtergrond wijst Groothuis, die in zijn loopbaan zelf ook geregeld (interim) manager is, erop dat het “verschrikkelijk moeilijk” is een goede manager te zijn. Hij licht toe: “Managen gaat enerzijds over visie ontwikkelen, organiseren, beschikken over doorzettingsvermogen, doelgericht zijn, actieplannen formuleren, delegeren, controleren, sturen en beslissen. Maar een echt goede manager heeft ook interpersoonlijke eigenschappen onder de knie, zoals de ‘human touch’, inlevingsvermogen, communicatieve vaardigheden en het vermogen om teams en individuen door verandering heen te leiden.”

Dat een goede manager zijn moeilijk is, blijkt volgens de organisatieadviseur wel als je aan de gemiddelde Nederlander vraagt wat hij van zijn manager vindt. “Er volgen dan meestal weinig vleiende woorden. Veel mensen geven hun manager bijnamen als: pietlut, mierenneuker, zeikerd, of iets dergelijks.” Ook vinden veel medewerkers bijvoorbeeld dat managers meer zouden moeten doen om hun work-life balans te beschermen. Recent onderzoek wijst uit dat vooral middenmanagers, vanuit hun positie als verbindende schakel, verandering kunnen maken of breken, en daarmee een belangrijke rol spelen in het succes van een organisatie.

Om managers te helpen mogelijk slecht gedrag te voorkomen, besloot Groothuis om in de pen te klimmen. In ‘Het is grijs en het schijt op je kop’, zet Groothuis 41 even foute als veelvoorkomende managementstijlen op een rij. Zo beschrijft hij de dictator uit het hotel waar hij op bezoek was, de micromanager (die zich overal mee bemoeit), de pronken-met-andermans-verenmanager (het is allemaal aan hem te danken) en de spreadsheet-fetisjist (succes draait om euro’s, niet om klanttevredenheid).

Met zijn boek probeert Groothuis de managers vooral te helpen met het herkennen van fout gedrag en om daar verandering in te brengen. Hoewel hij gelooft dat dit het merendeel van leiders kan helpen, is Groothuis realistisch genoeg om te accepteren dat het voor sommige medewerkers een somber vooruitzicht blijft. Voor sommige managers is er geen hoop op verandering, zoals voor de psychopaat en de dictactor. Voor werknemers met die typen leidinggevenden heeft hij een duidelijk advies: “Als die je baas zijn, dan kun je maar beter zo snel mogelijk vertrekken.”

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over