Zo zet je de medewerker op één (volgens een topwerkgever)

03 oktober 2022 Consultancy.nl

Hoe bind en behoud je medewerkers? Een uitdagend vraagstuk, vooral in een tijd waarin grote talentschaarste heerst. Bij Blue Bricks denken ze het geheime ingrediënt te hebben gevonden.

Het in Alphen aan den Rijn gevestigde Blue Bricks helpt zijn klanten met uiteenlopende transformatie- en projectmanagementvraagstukken. Bij het bureau werken rond de 100 professionals – en volgens deze groep collega’s is Blue Bricks niet zomaar een werkgever.

Eerder dit jaar kreeg het bureau namelijk erkenning als een van ’s lands beste werkgevers, en zelfs de allerbeste in de consultancywereld (binnen de categorie middelgrote bedrijven). Hoe het bureau deze status heeft bereikt? “We zetten de medewerker niet alleen centraal, maar ook écht op één”, stelt operationeel directeur Richard Enthoven.

Zo zet je de medewerker op één

Mooi gezegd, maar vermoedelijk minder gemakkelijk gedaan. Want wat betekent medewerkers “écht op één” zetten dan precies? Volgens Enthoven zijn er vier elementen die door iedere organisatie – ongeacht omvang, vakgebied of sector – kunnen worden toegepast.

1: Inspirerende werkomgeving en cultuur

Om te beginnen dient een “inspirerende werkomgeving” gecreëerd te worden. “Weg met de suffe grijze kantoren, waar de energie bij medewerkers wegdruipt zodra ze binnenstappen”, geeft Enthoven aan. “Om de twinkeling en inspiratie bij medewerkers te blijven triggeren is het belangrijk dat je investeert in de werkomgeving. Waarom niet met de input van de medewerkers zelf?”

Daarbij mag ook een prettige, open en collegiale bedrijfscultuur niet ontbreken. Deze cultuur wordt onder andere gevormd door de normen, waarden, regels, gewoontes en gedragsuitingen binnen de organisatie en bepaalt mede hoe medewerkers zich op het werk voelen. Enthoven: “Werken doen we een groot deel van ons leven, dus maak er een feestje van. Verras, inspireer en waardeer elkaar.” 

2: Aandacht voor ontwikkeling en groei

Zeker in de consultancy is het vooral voor jonge en ambitieuze professionals uitermate belangrijk om de juiste groei- en ontwikkelmogelijkheden te krijgen. Niet enkel om de carrièreladder te beklimmen, maar ook om uitgedaagd te blijven worden.

Blue Bricks biedt zijn medewerkers een speciaal op maat gemaakt ontwikkelprogramma aan, met het oog op “zowel fysieke als mentale groei”, legt Enthoven uit. “Tijdens de persoonlijke ontwikkelreis van de medewerker wordt hij of zij het liefste optimaal gefaciliteerd in het realiseren van persoonlijke en professionele doelen. Dit vergt maatwerk. Iedere medewerker is uniek en heeft een andere historie en een andere toekomst. Een medewerker is een mens, met gevoel, geen machine.”

3: Flexibel leiderschap

Verder is het volgens Enthoven belangrijk dat de leidinggevenden binnen de organisatie zich flexibel opstellen. Met andere woorden, zij moeten zich aanpassen aan de behoeften van hun medewerkers. “De ene medewerker heeft behoefte aan een faciliterende leider en de andere medewerker heeft behoefte aan een sturende leidinggevende.”

4: Betekenisvol werk

Tot slot is het belangrijk dat medewerkers werk doen dat ertoe doet. Vooral de jongere generatie professionals heeft veelal een sterke behoefte aan betekenisvol werk (‘purpose’). Deze medewerkers willen bijdragen aan de maatschappelijke opgaven van nu en meehelpen de wereld een stukje mooier te maken.

“Steeds meer medewerkers verlangen ernaar om betekenisvolle doelen na te streven in het leven”, aldus Enthoven. “Door betekenisvol werk halen medewerkers meer voldoening uit het leven. Zorg er dus voor dat je betekenisvol werk kunt aanbieden en geef veel ruimte voor eigen initiatieven op dit vlak. En help medewerkers om hun persoonlijke doelen en ‘purpose’ te achterhalen, zodat ze dit makkelijker kunnen verweven met hun werk.”

More on: Blue Bricks
Netherlands
Company profile
Blue Bricks is a Netherlands partner of Consultancy.org