Best Workplace Blue Bricks zet de medewerker in alles op één
Blue Bricks is afgelopen maand verkozen tot een van de Best Workplaces van 2022. Een geweldige waardering voor het adviesbedrijf in Alphen aan den Rijn, dat hiermee z’n wens om de meest aantrekkelijke werkgever van Nederland te zijn alle eer aandoet. “Wij zetten de medewerker op één in alles wat wij doen. Dit is een extra bevestiging dat deze radicale aanpak loont”, aldus operationeel directeur Richard Enthoven.
De verkiezing Best Workplaces van Nederland is een initiatief van het Great Place to Work Institute, een onafhankelijke organisatie die goed werkgeverschap stimuleert. Het instituut is werkzaam in 60 landen en stelt al 35 jaar het belang van de medewerker voorop.
De score die het toekent aan bedrijven komt hoofdzakelijk voort uit een onderzoek onder de medewerkers. Aan de hand van 60 stellingen, die anoniem worden verzameld, volgt een trust index. Deze bepaalt voor een groot deel het eindresultaat, naast een culture audit die het management ondergaat.
“Dit onderzoek is voor ons zo waardevol omdat de stem van de medewerker het zwaarst weegt”, zegt Enthoven, die ook mede-eigenaar is van Blue Bricks. “Het gaat bijvoorbeeld over in welke mate je jezelf kunt ontplooien en ontwikkelen. Of je hier jezelf kunt zijn, optimaal kunt presteren. En of je ondersteuning voelt van collega’s en het management.”
“Toetsing vindt mede plaats aan de hand van actuele thema’s zoals diversiteit, duurzaamheid, inclusie en vertrouwen. Vanaf een score van 70% krijg je als bedrijf het certificaat ‘Great Place to Work’, een eervolle vermelding die je een jaar lang mag dragen.”
Hoge positie
Met een score van maar liefst 97% schaart Blue Bricks zich onder ‘the best of the best’ in de categorie middelgrote bedrijven en mag het zich de beste consultancywerkgever noemen onder firma’s met 50 tot 250 medewerkers.
Het bericht dat de consultants in ieder geval een top 10-positie hadden bemachtigd kwam in mei van dit jaar. Om welke plek het precies ging hield de organisatie nog even geheim tot 2 juni. Een comité van Great Place to Work kwam per feestbus de uiteindelijke plek op het ereschavot bekendmaken.
Op de groene campus van Blue Bricks aan de Steekterweg in Alphen aan den Rijn werd het comité opgewacht door een deel van de 90 enthousiaste medewerkers. “De deur ging open en het dak ging eraf”, lacht Enthoven. “We zijn ook nog eens de hoogste nieuwe binnenkomer.”
Great Place to Work
“Zo’n cultuur zet je niet met een paar mensen neer, maar met z’n allen”, zegt Ronald van Steennis, oprichter en mede-eigenaar van Blue Bricks. “Ieder individu heeft daar een belangrijke bijdrage aan en alleen mét elkaar hou je die in stand. Wij hebben de voorwaarden geschept waarbij iedereen z’n volledige potentieel kan benutten. Bijvoorbeeld door een groene werkomgeving te creëren; een unieke werklocatie midden in de natuur.”
“Wij werken als consultants aan digitale veranderingen met en voor klanten, waarbij onze eigen locatie de verbindende factor is. Op deze plek vindt binnen en buiten tussen het groen overleg plaats, maar organiseren wij ook teambuildingactiviteiten en trainingen. Er zijn bijvoorbeeld een padelbaan om een balletje te slaan, een vergadertipi en een fitnessruimte. Jaarlijks organiseren we hier ook een Wim Hof Challenge.”
Groeiprogramma
Naast een aangename en inspirerende werklocatie biedt Blue Bricks medewerkers een onbeperkt groeiprogramma. Er zijn 60 trainingen waar zij gebruik van kunnen maken volgens het ‘all you can learn’-principe. Van vakinhoudelijke tot leiderschapstraining, en van soft skills tot training voor geestelijke en mentale fitheid.
Opvallend zijn ook de reizen die worden georganiseerd. Zoals het ‘Blue Bricks Adventure’ in 2021, waarbij medewerkers een onvergetelijk avontuur door Jordanië maakten. En collega’s die een week willen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling kunnen dat doen in een villa in de Portugese Algarve, samen met collega’s.
Andere ‘perks’ bij Blue Bricks: een massage onder werktijd, of een gesprek met de psycholoog voor een geestelijke APK.
Inspiratie voor anderen
“Er is nog een wereld te winnen in goed werkgeverschap”, vindt Van Steennis, gelet op de wijze waarop de meeste andere bedrijven werken. “Door de medewerker in alles wat wij doen op de eerste plaats te zetten kan iemand de volledige potentie benutten. Medewerkers maken dan een groei en ontwikkeling door die anders nooit wordt gerealiseerd.”
“Het is bijna magisch wat er dan op zakelijk vlak – maar ook privé – mogelijk is. Dát is waar het wat mij betreft om draait om een ‘Great Place to Work’ te zijn. Ik hoop dat we andere bedrijven hiermee inspireren om het ook radicaal anders aan te pakken.”