Logica: Bedrijven nog onzeker over impact van SEPA

24 mei 2012 Consultancy.nl

32% van de bedrijven weet nog steeds niet wat SEPA zal betekenen voor hun organisatie. Dat concludeert Logica op basis van een onderzoek onder vertegenwoordigers van meer dan 150 bedrijven in de VS en Europa. Aangezien bedrijven SEPA in de komende jaren verplicht moeten overnemen zijn de resultaten zorgwekkend, aldus Logica.

Het initiatief SEPA, “Single Euro Payments Area”, heeft de doelstelling om één uniforme Europese betaalmarkt te implementeren in de eurolanden. Met de invoering van SEPA kunnen consumenten binnen het euro-gebied met één rekening en één set betaalmiddelen met hetzelfde gemak naar rekeningen in eigen land als naar rekeningen in andere landen betalen.

Download het rapport: The impact of SEPA

Additionele kosten
De implementatie van SEPA biedt verschillende grote uitdagingen voor bedrijven. Ten eerste zullen nieuwe processen en systemen moeten worden ontworpen en ontwikkeld. Daarnaast moet de gedachtegang van werknemers veranderen om te verzekeren dat de nieuwe manier van werken wordt verankerd in de organisatie. 16% van de respondenten in Logica’s onderzoek laat weten dat SEPA leidt tot extra kosten en weinig baten.

Logica - SEPA Onderzoek

Kansen
Volgens Logica kunnen bedrijven SEPA in hun voordeel gebruiken. Door vooruit te kijken kunnen organisaties hun bredere betalingsprocessen en –infrastructuur centraliseren. Hiermee worden risico’s gereduceerd en kosten bespaard. Voor grotere bedrijven biedt SEPA een mogelijkheid om over te stappen op een “payment factory model”. Slechts 28% van de respondenten identificeerde SEPA echter als een kans.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over