Velox deelt expertise rondom recruitment marketing automation
Tijdens de tweedaagse Recruitment Marketing Automation masterclass kwamen marketeers en recruiters uit uiteenlopende branches bijeen. Doel van hun deelname was om meer te weten te komen over hoe ze lessen uit de marketingwereld kunnen toepassen om zo hun recruitment door middel van automatisering naar een hoger niveau te tillen. Bart Cépèro, Marketing Automation specialist bij Velox, leverde een inhoudelijke bijdrage aan de masterclass.
Recruitment Marketing Automation is binnen het recruitmentlandschap nog een redelijk nieuwe discipline. Het vakgebied brengt best practices uit marketing (denk aan customer relationship management, customer experience en e-commerce) door middel van technologie en automatisering samen naar het speelveld van werving.
Tijdens de masterclass werd voor de deelnemers al snel duidelijk wat een wereld van verschil zulke best practices kunnen maken voor hun eigen recruitmentapparaat.
Na eerst door het concept van Recruitment Marketing Automation (RMA) te zijn gelopen en hoe dit technisch in elkaar steekt, kregen de deelnemers vervolgens tal van voorbeelden gepresenteerd van bedrijven die RMA effectief hebben weten in te zetten. Denk aan de Bol.coms en YoungCapitals van ons land, maar ook de meer specialistische partijen zoals Velox.
Best practice: Velox
Velox maakt al jaren gebruik van recruitment marketing automation en neemt daarom een voorbeeldrol in binnen de wereld van projectondersteuning. In 2020 kreeg het bedrijf een prijs voor de manier waarop het technologie en marketing-achtige principes inzet ten behoeve van het ontzorgen van klant en professional.
“Velox realiseert door het combineren van meerdere datagedreven technologieën 50% meer omzetgroei ten opzichte van een gemiddelde groei van 5% in de markt”, viel destijds te lezen in het juryrapport.
Slimme matching
Hoe dat werkt? Dat zit zo: Velox brengt ruim van tevoren in kaart wat de te verwachten vraag is vanuit de markt (Velox draagt met zijn netwerk van projectprofessionals bij aan de projecten van installateurs, adviseurs, hoofdaannemers en projectontwikkelaars.) Deze vraag beantwoordt Velox met de juiste professionals in hun netwerk.
Wanneer er sprake is van een juiste fit, zorgt het projectbureau dat op een persoonlijke en gestructureerde wijze professionals en opdrachtgevers worden samengebracht.
“Door het slim digitaliseren van onze werkwijze, zonder daarbij ons persoonlijk onderscheidend vermogen te verliezen, is Velox in staat zijn klanten sneller te voorzien van kwalitatieve en gewenste professionals. Deze vernieuwende werkwijze heeft een positieve impact gehad op onze klanten en de hele organisatie”, legt Bart Cépèro uit.
Met als resultaat: pijlsnelle groei. Zowel in 2020 als 2021 wist Velox een plek te bemachtigen in de Top 250 groeibedrijven-lijst. “En onze recruitmentaanpak speelde hierin een essentiële rol”, zegt Cépèro.
Delen van kennis
Tijdens de tweede dag van de masterclass werd Cépèro uitgenodigd om als kennisexpert de case toe te lichten aan de deelnemers. Hij liep met hen door de belangrijkste lessen en tips die Velox vanuit zijn eigen reis op dit gebied had geleerd.
Ook legde Cépèro uit hoe het projectbureau zorgvuldig de ‘touchpoints’ binnen de employee journey’ definieert en continu herbeoordeelt. “En welke content daarbij aansluit.”
Hierbij is het van belang dat een recruiter verder denkt dan de traditionele toolkit waarvan men gebruikmaakt, zoals het plaatsen en verspreiden van jobs. “Denk als een marketeer”, kwam veelvuldig terug in de Velox-sessie. “Persberichten, content, whitepapers, een magazines, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, recruitment marketing, en nog veel meer behoren tot het wapenarsenaal van de recruitment automation professional.”
Zodra de doelstellingen duidelijk zijn en het contentplan is opgesteld, zo legde Cépèro uit, “automatiseren we vervolgens de uitvoering zo goed mogelijk op de touchpoints, zodat we de leads gestructureerd door de funnel kunnen sturen en daarmee werken aan onze doelstellingen.”
Na de presentatie van Cépèro gingen de deelnemers zelf aan de slag met een case om deze kennis meteen in de praktijk toe te passen.
De masterclass Recruitment Marketing Automation is een initiatief van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Docenten van de training waren Caroline Pols, Esther Moelands, Jeffrey Hamelink, Cees Hupkes, en Liesbet de Rouck.