In een teruglopende markt weet Velox hard te groeien
Ondanks dat de markt op het gebied van arbeidsbemiddeling vorig jaar met 5% groeide en dit jaar zo’n 20% terugloopt, blijft Velox het juist druk hebben. Vorig jaar groeide het projectbureau met 50% en dit jaar met 20%. Hoe dat kan? “Door proactief te adviseren aan de hand van datamodellen”, stellen Michel Lentink en Jan-Willem Pera. De teamleads van het bureau geven uitleg.
“Velox is een organisatie met gedreven en gecommitteerde consultants”, begint Michel. “We ondersteunen bouwbedrijven, projectontwikkelaars en ingenieursbureaus door de beste professionals in te zetten op het gebied van projectmanagement, bouwvoorbereiding, engineering en directievoering.” Collega Jan-Willem voegt toe: “Onze consultants specialiseren zich in de vakgebieden bouwkunde, installatietechniek en civiele techniek.”
Het projectbureau maakt hierbij gebruik van een eigen, unieke aanpak. Het begint bij het eerste contactmoment, bijvoorbeeld online. “Eerst analyseren wij het klik-, lees- en zoekgedrag van opdrachtgevers en kandidaten op velox.nl en onze andere communicatiekanalen. Door het toekennen van punten naar aanleiding van dat gedrag bepalen wij hun betrokkenheid en hebben wij inzicht in hun interesse en beschikbaarheid”, legt Michel uit.
Gebruikmakend van deze data kunnen de consultants van het bureau vervolgens “heel gericht de doelgroepen benaderen en hun voorzien van precies hetgeen waarnaar ze naar op zoek zijn, een professional dan wel een project”, aldus Michel.
Deze inzichten geven Velox de mogelijkheid om proactief te handelen, waarmee ze de klantverwachting kunnen overtreffen. “Opdrachtgevers zijn in veel gevallen blij verrast met het feit dat ze een antwoord op hun vraag hebben, nog voordat zij die zelf hebben gesteld!”, zegt Jan-Willem. “Bij Velox draait alles om het creëren van hechte banden met onze achterban, daar is dit een mooi voorbeeld van.”
Velox pakt dit proces integraal aan. “Onze sales consultants werken nauw samen met onze projectmanagers, en gaan in gesprek met projectontwikkelaars, adviesbureaus, ingenieursbureaus en (middel)grote aannemers”, geeft Jan-Willem aan. “Zij toetsen bij hen of de inzichten uit het klik-, lees- en zoekgedrag kloppen, en of we hen inderdaad kunnen voorzien van professionals. De sales consultants zijn hierdoor niet in gesprek over de aanvragen van vandaag, maar over de projecten van morgen.”
Tegelijkertijd zorgen de recruitment consultants ervoor dat de juiste capabilities beschikbaar zijn. “Zij richten zich op community management in de kandidatenmarkt en het actieve relatiebeheer bij bestaande klanten”, vertelt Michel. “Zij zijn onze 270-graden consultants.”
“Hierbij geven we gehoor aan de ambitie die veel recruitment consultants hebben, namelijk het hebben van klantcontact, maar zonder het moeten doen van de acquisitie. Uitgangspunt is onze mensen laten doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Onze 270-graden aanpak is hierbij uniek, ten opzichte van het gebruikelijke 360-graden- of split-model.”
De aanpak levert spraakmakende resultaten op, blijkt uit de groeicijfers. Ondanks uitdagingen zoals stikstof-, PFAS- en de coronaproblematiek groeide Velox vorig jaar met 50% en ligt het dit jaar op koers voor 20%. Dit is niet onopgemerkt gebleven in de markt. Zo sleepte Velox recent een FD Gazelle 2020-award in de wacht, en behoort het dit jaar tot zowel de Flexmarkt Omzetranglijst Top 100 en de Top 250 groeibedrijven van NLGroeit.
Michel Lentink heeft twaalf jaar ervaring binnen de arbeidsbemiddeling en werkte voor Velox bij Manpower, Maandag, Atlas Professionals en Yacht. Jan-Willem Pera heeft meer dan acht jaar ervaring binnen in de branche en deed hiervoor jarenlang ervaring op bij Experis.