Velox plukt de vruchten van recruitment automation
Datagedreven werken is hot. Bij Velox weten ze daar alles van. Het projectbureau zet data-analyse in om klanten te helpen hun personeelsbezetting in een vroeg stadium te managen. Maar ook intern wordt data science volop toegepast, bijvoorbeeld ten behoeve van het recruitmentproces. Tijdens een Werf&-event gaf directeur Kisito Zonneveld inzicht in hoe Velox data gebruikt om zijn recruitment naar een hoger niveau te tillen.
Voor adviesbureaus bestaat er als het om recruitment gaat een eeuwenoud adagium. ‘Zorg ervoor dat je voldoende mensen aan boord hebt wanneer een project start’. Is dit niet het geval, dan moet er nee worden verkocht aan de klant. En dat betekent een (onnodig) gemiste kans.
Velox-directeur Kisito Zonneveld heeft dit in de praktijk maar al te vaak zien gebeuren. Toen hij in 2012 Velox oprichtte was het een van zijn doelstellingen om het talentenvraagstuk effectiever aan te pakken, speciaal gericht op de bijzonderheden van de bouw- en technieksector – het specialisme van Velox.
“In de bouw zijn weinig mensen direct beschikbaar. Dus wil je zeker driekwart jaar van tevoren met elkaar in gesprek over een eventuele overstap”, zegt Zonneveld. Dit vergt een andere manier van denken binnen recruitment. “Bij Velox zijn we bijvoorbeeld nu al in gesprek met mensen die pas over een half jaar beschikbaar komen.”
Recruitment automation
Technologie kan bij dit proces uitkomst bieden. Met behulp van een een slim Recruitment Marketing Automation-systeem kan Velox in de gaten houden wat kandidaten bezighoudt, onder andere aan de hand van een projectenkalender. “Zo weten we precies waaraan potentiële kandidaten behoefte hebben en wanneer ze klaar zijn om op een nieuw project te beginnen.”
Ook aan de vraagkant van de arbeidsmarkt voor bouwexperts heeft Velox een datagedreven proces ingericht. In de bouwwereld is vaak redelijk goed te voorspellen wanneer een bepaald project aanvangt. Zonneveld: “We verzamelen inzichten uit bijvoorbeeld Cobouw en de aanbestedingskalender. Hiermee creëren we een goed beeld van wat er op ons afkomt.”
De informatie van zowel de aanbod- als vraagzijde komt dan samen in een matchingsproces. “Door vooruit te kijken kunnen we op het juiste moment met de juiste mensen van start gaan. Dit levert een win-win op: betere dienstverlening en kwaliteit voor de opdrachtgever, en een betere fit voor de kandidaat”, stelt Zonneveld.
Velox plukt de vruchten van deze geavanceerde vorm van strategische personeelsplanning. In 2020 wist het bureau tegen de stroom in met 20% te groeien, en eerder in 2019 kende het een groei van 50%. En ook voor 2021 verwacht Zonneveld nog wel wat moois. “In ons vakgebied liggen nog veel kansen, bijvoorbeeld op het gebied van de energietransitie en de woningbouw.”
Meer weten over hoe Velox recruitmentautomatisering inzet? Bekijk dan onderstaande video.