Kisito Zonneveld (CEO) over de volgende stap voor Velox
Projectbureau Velox heeft zijn positionering in de markt aangescherpt. Centraal hierin staat een employer branding-strategie die de nadruk legt op de people first-aanpak binnen het bedrijf.
“De aanhoudende schaarste binnen de bouw en techniek zorgt ervoor dat we de behoefte van de klant én professionals continu moeten blijven begrijpen. Vooral met het oog op de toekomst”, zegt Kisito Zonneveld, oprichter en directeur van Velox.
Om hierop in te spelen investeert Velox fors in zijn employer brand. “Zonneveld: “We leven in een tijd waarin de vraag groter is dan het aanbod. Waar er meer vacatures zijn dan werkzoekenden. Als je naar de arbeidsmarktdata kijkt en de marktkennis die wij hebben, dan is het veilig om te zeggen dat de arbeidsmarkt op z’n kop staat.”
Als gevolg hiervan bieden de traditionele manieren van werven en binden minder uitkomst. “Kortetermijnideeën en opzichzelfstaande stunts zijn geen oplossing. Wij vinden dat employer brand – en dus top of mind te zijn met een unieke, onderscheidende propositie – de enige weg is naar een duurzaam resultaat. Dit noemen wij echt goed werkgeverschap”, zegt Zonneveld.
Met een nieuwe werken bij-site brengt Velox zijn onderscheidende employee value-propositie over de bühne. Het platform bestaat uit meerdere pagina’s waar professionals uit de bouw, installatie- en civiele techniek terecht kunnen. “Het platform is met name interessant voor werkvoorbereiders, uitvoerders, BIM-modelleurs, projectleiders, engineers en gerelateerde functies die van project naar project hoppen en veel uitdaging omarmen”, zegt Zonneveld.
Een goed netwerk is goud waard
Vanwege de schaarste in de huidige arbeidsmarkt is het van essentieel belang om een goed netwerk te onderhouden. “Wij kennen onze professionals en weten waar hun toegevoegde waarden liggen. Hierdoor kunnen wij goed inspelen op de behoefte van onze partners en zorgen wij ervoor dat onze partners hun bouwprojecten kunnen realiseren.”
Die professionals trekt Velox onder andere aan via een nieuw platform met de lopende en nog te starten projecten. “Velox is een HR-techbedrijf dat klanten en professionals een uniek platform biedt. Met ons innovatieve concept geven wij overzicht en inzicht in de markt, door op een snelle manier vraag en aanbod bij elkaar te brengen voor de projectketen binnen de gebouwde omgeving”, aldus Zonneveld.
Verder lezen: Velox verbindt opdrachtgevers met talent in de bouw.
Professionals kiezen voor projecten
Bij het uitzoeken van een nieuwe opdracht draait het steeds meer om de klus op zich, legt Zonneveld uit. “Professionals kiezen steeds vaker voor projecten, in plaats van voor een specifieke aannemer of installateur. Daarom delen we alle informatie over de projecten die wij selecteren met onze professionals. Denk aan projectspecificaties zoals aanneemsommen, oppervlaktes, start- en opleverdata en projectlocaties. Dit maken wij visueel en gieten we in een kalender.”
Daarnaast voorziet het platform professionals van informatie over hoe zij optimaal kunnen leren van de beste vakgenoten. Hoe ze werkelijk een steentje bijdragen aan een digitale, diverse en duurzame toekomst en hun ideale loopbaan kunnen bepalen.
En dat laatste is een belangrijke factor, zegt wetenschapper en zzp-deskundige Sjanne Marie van den Groenendaal. “Wat ik heb geleerd uit mijn onderzoek is dat individuen steeds meer behoefte hebben aan autonomie. Ook ondernemer worden is een steeds groter wordende drijfveer. Het zelf kunnen bepalen waar je werkt, wanneer je werkt en hoeveel je werkt. In 2015 werden mensen regelmatig nog uit noodzaak ondernemer, tegenwoordig is het veel vaker een bewuste en vrijwillige keuze.”
Met het nieuwe platform beoogt Velox aan die behoefte bij te dragen.